Saturday, November 27, 2010

Kembali ngan Pulut Pagi.....


Assalamualaikum... dan salam sejahtera buat smua sahabat handai juga pengunjung yang setia mengunjungi umah teman nih.... masa yang berlalu begitu pantas skali.. x sempat teman nak mengejor nye... sedor2 udah seminggu lebih teman x bersiaran n jejalan umah kekawan... semoga semua kekawan dan sahabat handai dan saudara mara sentiasa sihat sejahtera hendak nyer....

Hari nie dari pagi hingga ke petang cuaca kat Trg mendung jew... dan sekali skala hujan turun mencurah2... klu begini keadaan nyer tanpa henti... teman kena ler... bersiap sedia untuk menhadapi banjir.... pepatah melayu mengatakan "sediakan payung sebelum hujan"
klu banjir plak... nak sediakan aper yerk... klu kat Trg nie... klu ujan2 gini pekena ubi rebus ngan kopi O panas2 fuhh... mmg sodap ler... papon meh ler layan Pulut yang teman tanak ngan nisan kelapa (gule kerek @ gule Melaka) makan ngan nyior mude parut... klu suke boleh juge makan ngan bilis goreng atau pon ikan kering mambai yang di goreng ermmm... pekena pulak ngan kopi O atau Nescafe O panas2..makanan orang tues doulu2 hahaha...

Pulut yang mmg mengenyangkan... MIL teman panggil pulut cawan...hehehe..

nunnnn... kat blakang tu.. ada ikan terubuk masin sarawak...sikit jew..hikhikhik

Bahan-Bahan :-)
  • 2 mug Beras Pulut
  • 1 1/2 mug air
  • 1 keping Nisan kelapa di rincis nipis2
  • kelapa parut secukup nyer + ngan sedikit garam
  • sedikit ikan bilis goreng atau ikan masin goreng - klu sukee
Cara-Cara :-)
  • Cuci bersih beras pulut dan rendam sekejap.... tanak ngan periuk biasa atau pon rice cooker mana2 pon boleh... bila nampak pulut dah masak baru letakkan nisan kelapa yang telah di rincis nipis2 tadi dan balik2 kan pulut tu agar serata nisan kelapa yang di taburkan tu....
  • Bila dah masak boleh ler d bentuk ikut selera masing2 teman guna cawan jew.. sebab MIL kata pulut pagi nie... dia panggil pulut cawan... pastu taburkan jew... kelapa parut diatas pulut tu.... sedia untuk di hidangkan...

10 comments:

anymz said...

kak Ede,nak pulut..nak pulut..kita simpan lam esbok.esok kita panaskan balik..tapi takmo buh kelapa ek..senang nak simpan nanti..
rinduuuuuuu kak Ede....:D

hana said...

salam kak.... best nih! kita nk jugakkk...cucu pong mau! hihihi.. ada kata pulut yg gaul2 ngan serunding pong pulut cawan gak.. tp pulutnyer tk manis la.. nnti nk try versi kak de plak.. yg best dgn ikan masin tu tu tuu blkg tuuu... hihi

anie,Nagoya said...

salam kak eda...
kita pun....kita pun....jgn lupa,bungkuskan tau...

Nur Ede said...

>>> hanim

boley2 anim... meh sini akak nak kasi.. nak banyak mana? boleh ajew... tapi klu simpan dlm esbox x sedap ler... rindu kat anim jugee... terharu rase hati... thankss...

Nur Ede said...

Wsalam Hana..

Alahai mama darwish singgah umah nenek yer... nak makan pulut cawan yang nenek buat erk... okey2 meh sini nenek suapkan cayanggg cucu nenek nih.... slalu nyer klu pulut d gaul ngan serunding pulut nyer mmg x manis tapi di masukkan santan supaya lemak2 dimakan ngan serunding udang akak panggil pulut sambal.. mmg sedap...

Nur Ede said...

Wsalam anie...
Woww... anie pong juge erk... x per x per pulut masih banyak lagi kat umah akak nie... buat stock banjir...
hahaha

mohdandmeriam said...

salam nur..kami dikelantan pun hujan sepanjang hari hari ni..kesihan orang yg buat kenduri kahwin..dikelantan pun dipanggil pulut pagi..hehe..agaknya makanan ni hanya ada pd waktu pagi kut..

Nur Ede said...

Wsalam KakYam...
Yer lah.. kakyam bila cuti skolah nie ramai bebenor orang buat kenduri kahwin.. klu hujan lebat masa kenduri mmg kesian kat tuan umah... tapi nak buat camna yerk...kakyam, pekara yang baik perlu di segerakan... klu kat Trg pulut pagi nie dipanggil juge pulut cawan..hehehe.. mcm2 orang kite nie...

ma'chiks said...

fuuh...my favourite alwyz..ni nak kena wat ghetek nih..dah lupa dah tengok pic tu tingat semula akn kewujudan pulut manis pagi..nnti nk krodek kt daput tu ada dk beras pulut, nisan n kelapa parut..prob sikit le kelapa parut ni mana nk cari ye...tq nur eda for giving an idea.

Nur Ede said...

>>>ma'chiks
sama ler kite ma'chiks... pulut pagi nie pon mmg favourite saya n my hb... buat nyer idak ler susah mana pon... makanan orang doulu2 nie waduhhh mmg sodappp...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...