Wednesday, December 1, 2010

Bubur Lambok Tganu kitee....


Salam sejahtera smua... smoga hari nie merupakan hari yang lebih baik dari semalam... jangan ler terkejut plak bila tengok kaler bubur lambok sama ngan kaler mangkuk antik tu... saje jew... nak tayang mangkuk entah zaman perang bile agak nyer yang masih tersimpan kat umah MIL teman nih... teman siap mintak kat MIL nak pinjam jap buat tayangan perdana kat umah teman nie ... hehehe.. cayangggg maksila...

Sebenor nyer banyak lagi pinggan mangkuk lama2 yang tersimpan kat almari umah MIL teman tu... klu barang2 temaga pula dari sekecik2 barang sampai ler sebesor-besor belanga... weeiiilooo... melalut kemana erk.. teman nie.. hahaha.... ok ler mehh.. tengok resepi bubur lambok yang teman buat nie... slalu nyer bubur lambok nie popular pada bulan puasa jew... tapi bagi teman bila tekak nie terasa nak makan bubur lambuk buat ajew ler... musim2 ujan gini mmg mudah nak dapatkan sayur-sayuran kampung kat pasar.. mcm2 spesis sayur-sayuran kampung ade.. ermm.. tinggal pilih jew.. nak letak sayur aper...

uuduhh.... bebenor grupe bubur lambok nie... kan..kann... hehehe

seperiukkk tuuu... meh ler... ade sape2 nak cube makang....ngeee

Bahan-Bahan :-)
  • 1 1/2 mug beras wangi
  • 3 ketul ubi keledek (Warna jingga) - potong kecik2
  • 2 sudu lada hitam
  • 2 cm halia
  • 6 ulas bawang merah
  • 2 sudu budu - klu sukee - teman mmg letak sebab sukee...
  • 5 ekor ikan selayang - bakar dan ambil isi
  • 300 gm udang basah - klu nak letak - x letak pon x per..
  • 2 mug santan
  • Air secukup nye
Sayur-sayuran...
  • 1 ikat pucuk ubi
  • 1 ikat daun cekur manis
  • 1 ikat daun midin (pucuk paku merah)
  • 1 ikat pucuk paku hijau
  • 2 tangkai daun kadok
  • 4 tangkai daun kesom
  • 1 helai daun pucuk kunyit - mayang halus
  • 4 tangkai kangkung
Cara-Cara nye :-)
  • Cuci beras wangi bersih dan tanak dengan air secukup nye hingga menjadi bubur.. teman agak2 jew air bila buat bubur.
  • Semua sayur-sayuran di potong mengikut kesesuaian sendiri...pastu basuh dan toskan
  • Tumbuk lada hitam agak2 separa lumat pastu masukan 6 ulas bwang merah dan halia dan tumbuklah lagi hingga lumat bersama isi ikan panggang tadi
  • Masukkan ubi keledek, santan dan bahan2 yang telah di tumbuk tadi besertakan skali dengan isi ikan panggang kedalam bubur nasi.
  • Masukkan udang basah dan teruskan memasak dan kacau sehingga sebati smua nye..
  • Akhir skali baru letakkan sayur-sayuran, budu dan bahan perasa secukup rasa sambil di kacau hingga cukup rata dan masak
  • Bila udah masak tutup api dan boleh lah di sendukkan kedalam mangkuk untuk di hidangkan... klu suke boleh juge di letakkan bawang goreng semasa nak makan...

7 comments:

Dinas Aldi said...

ohhh mintak semangkuk!

anie,Nagoya said...

sekom,
tayang brg tersorok le ni???...hihihi..bubur lambok terengganu sama rasa ke gan bubur lambok yg kita tahu?dah hmpr 10thn teman tak mkn bubur ni....rasanya pun dah alang2 lupa......nak semua

mohdandmeriam said...

salam nur..semua barang2 tu antik nur,baik u ambil,berharga tu..hehe..makcik baru minggu lepas makan bubur lambuk,sil yg buat..makcik selalunya bila nak makan tabur isi ayam goreng n sambal cuka..baru kick hehe..sedap weh bubur lambuk ni..

Nur Ede said...

>>> Dinas
dua mangkuk pon boley...

Nur Ede said...

>>> anie..
Wsalam.. barang tersorok yang terjejak..hehehe.. slalu nyer bubur lambok pantai timur nie lain sikit dari negeri2 lain sebab nyer letak mcm2 sayur2an kampung.. x tau ler pulak tempat lain guana... tapi akak mmg suke yang Tganu punya... x kenal maka x cinta.. udah rasa waduhh suke gilee...hahaha

Nur Ede said...

>>> KakYam
Wsalam kakYam... MIL saya mmg ada menyimpan mangkuk dan barang2 antik.. klu saya nak mmg x ade masaalah... menantu kesayangan.. ceewahh ngade betul... hehehe.. tapi umah saya kecik jer... anak2 ramai plak tu.. nanti abis tunggang langgang tersepak... waduuuhhh..hihihi..

ma'chiks said...

'bubur lambuk...bubur lambuk...bubur lambuk'.eehh sedapnya..mimpi ke ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...