Wednesday, November 3, 2010

Nasi Lemak Wangi bersambalkan Sotong + bilis

Bersarapan ngan Nasi lemak nie... mmg mengenyangkan... tapi klu terlebih makan pulak alamat nyer terkuap kuap ler kat ofiss hihihi... Bagi teman nasi lemak idak ler gemor sangat... tapi bagi 4 hero kat umah nie.... masyaallahh... mmg teramat ler suke nyer...

Putera2 teman mmg setiap hari wajip bersarapan sebelum ke skolah, nie... mmg telah teman amalkan dari doulu2 lagi... teman akan sentiasa pastikan putera2 teman makan walaupong hanya sekeping roti ngan susu sebelum melangkah keluar ke skolah... bukan nyer ape... bimbang perut masuk angin jew....hihihi... Ok meh tengok resepi Nasi lemak wangi nie.... teman guna beras wangi Sunflowers... sebab tu..ler wangii...hikhikhik...

Bahan-Bahan:

Bahan untuk nasi Lemak
  • 2 cawan beras wangi sunflowers
  • 1 inci halia
  • 2 1/2 cawan santan
  • 2 sudu kecil garam (jangan penuh)
Bahan untuk sambal ikan bilis dan sotong
  • 2 biji bawang besar* - d blend
  • 4 ulas bawang putih* - d blend
  • sedikit belacan
  • 8-10 tangkai cili kering - di blend lumat
  • 4 ekor sotong - di potong bulat (Sotong kat Trg besau2 taw..)
  • ikan bilis (goreng)
  • 1 biji bawang besar mayang - klu x letak pon x per
  • minyak untuk menumis
  • air asam jawa secukup nye
  • gula,garam secukup rasa
Cara:
  • Untuk membuat nasi lemak. Cuci bersih beras dan seeloknya rendam dulu sekejap beras sebelum di masak. Campurkan semua bahan untuk membuat nasi lemak dan tanak nasi dlm rice cooker seperti biasa..
  • Untuk membuat sambal tumis, tumiskan bahan yang bertanda (*) kedalam minyak masak.. setelah berbau wangi letak cili kering yang telah d blen.. masak dengan api yang sederhana sehingga sambal cili tu... betul2 masak..
  • kemudian skali baru letakkan sedikit belacan dan air asam jawa (main agak2 jer)
  • klu saya mmg masak sambal cili nie agak lama juga... akhir skali baru letakkan sebahagian ikan bilis goring dan bawang besar yang di mayang dan bahan2 perasa secukup rasa...
  • Untuk sambal sotong pon sama juge cara masak sambal nyer... cuma bila sambal dah betul2 kering baru letakkan sotong... masak sotong jangan terlalu lama nanti hilang rasa kesedapan sotong tu... kerana bila sotong dimasak terlalu lama dia akan menjadi liat dan kurang sedap...
  • klu suka semasa menghidang boleh ajer letakkan telur rebus,timun,kacang goreng atau apa saja lauk yang anda suka....

Putera2 kat umah nie klu teman letak gini nasi lemak... mesti sukee..
masing2 tersengih jew.. kuikuikui...

11 comments:

zarin said...

sedapnya kakkkkkkk....saya ni pantang nampak nasi lemak, tambah2 lg kalau dgn sambal sotong

mohdandmeriam said...

salam nur..sedapnya dan bau harum nasi dan sambal u tu sampai kedapur makcik hehe..nasi lemak kesukaan cucu2 makcik.

hana said...

salam nenekkk...cucunda datang nih bwk takoyaki ngan tauhu bakar utk neneknda.. klu tak cukop cakap er! nnti darwish pakse mama buatkan lagik! hihihi... sedap nengok nasi lemak nenek..darwish tk ley mkn fedas2 nnti mama bising asyik kene cebokkan.. kikiki

Dinas Aldi said...

walaupun tengok gambar saja tapi siap boleh terbau wangi nasik & pedas sambal tu, yum yum!

Nur Ede said...

>> zarin..
Yer lah zarin... klu nasi lemak sambal sotong laju jew jalan... anak2 kat umah nie pon mmg suke.

Nur Ede said...

Wsalam kakYam...

Ujan2 nie mmg sedap pekena nasi lemak panas2.. alahaii... sampai ke kelantan wangi nyer nasik lemak saya...hihihi...

Nur Ede said...

Wsalam darwish...
Mama suruh antor takoyaki ngan tauhu bakar yerk.. cayang cucu nenek nih... hati hati yer cayang skarang musim banjir kat Trg... jangan main2 air taw... nanti mama darwish cari x jumpe...hihihi

Nur Ede said...

>>> Dinas...
mmg wangi pon sebab guna beras wangi...hihihi ujan2 nie mmg sedap pekena nasi lemak panas2... sambal tu nampak jew.. merah gitu tapi x pedas mana pong...

Ida Ddapur said...

emmm...mesti sedap& wangi bau dia....nak tapau sepinggan bole k'ede

Mas said...

salam kak, mas pun selalu buat nasi lemak,senang, sarapan merangkap lunch, lagi pun bebudak suka...

Nur Ede said...

>>>Boleh ajew Ida... tinggal sambal sotong jew lagi... nasi lemak dah abisss..


>>>Wsalam Mas.. akak mmg slalu mcm tu... sarapan skali ngan lunch...sonang kije kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...