Thursday, September 2, 2010

Pajeri Nenas Madu + Udang

SmeKOM... n salam sejahtera sahabat2 semua... doa dari teman semoga semua sahabat2 sentiasa sihat n ceria ceria selalu...sana...sini...sinun... semua nye cibuk mengukis jew.. tapi teman blum mula aper2 lagi....huhuhu nampak gaya nyer ngukis ngan tunjuk2 jew.. lah sebab kena kije hingga kehari terakhir berpose... hukhukwaaaaaaa...

Alahaii x nak cakap banyak dah....Meh ler... layann resepi Pajeri Nenas Madu + Udang untuk berbuka kemarin.... nenas madu yang teman buat pajeri nie... mmg maniss... mmg maniss... ooopss



Bahan-Bahan :-)
  • 7-8 ekor udang basah
  • 1-2 biji nenas madu
  • 1 peket santan (RM1.00)
  • 2 peket kecil rempah daging (teman guna rempah babas)
  • 5 biji bawang merah *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 1 sudu besar kerisik
  • Sedikit kulit kayu manis
  • Minyak untuk menumis
Bertanda * blenkan

Cara-Cara :-
  • Tumiskan bawang merah + bawang putih yang telah di blend lumat ngan kulit kayu manis hingga berbau wangi.
  • Campurkan rempah babas ngan kerisik sebatikan ngan sedikit air (agak2 sendiri)
  • Masukkan campuran rempah kedalam tumisan tadi... masak dengan api yang sederhana sehingga pecah minyak (hingga rempah tu... betul2 masak) dan sentiasa kacau supaya x hangit.
  • Masukkan nenas madu ngan udang dan sebatikan sekejap.. kemudian baru masukkan santan bersama air secukup nye...
  • Letakkan bahan perasa mengikut selera masing-masing...
  • Teman letakkan sedikit gula Melaka - sedikit jew...
  • Makan bersama nasi puteh panas2 berlaukkan ikan kering mambai...
  • fuhhh berasap..

6 comments:

Dinas Aldi said...

Huih nampak mengancam! kalau pajeri, saya akan makan kuahnya aja, isinya saya tak makan. kuahnya saja pun cukup sedap boleh jilat sampai ke siku (dahsyat tu, haha!)

aile77 said...

Salam K. Ede... alahai... akak ni buat emi teringat kat mak laa... mak emi pun selalu masak pajeri nenas + udang macam ni... kalu isi dah habis, siap simpan kuahnya buat cicah ngan roti... huhuhu....

Nur Ede said...

Ok... beress akak makan isi nyer.... Dinas makan kuah nyer... uisk...jangan jilat sampai siku taw!! nanti ada orang x tido mlm pulak...hahaha

Nur Ede said...

Wsalam emi... sian nyerlah... nak wat camna klu dekat2 akak g antor kat emi dah... x per.. x per.. pasni emi cuba wat sendiri mesti menjadi punya... emi kan.. anak mak mesti pandai mcm emak nyer kann...

Ida Ddapur said...

slm k'Ede..tima kaceh krn sudi singgah dapur ida..ida follow ye,pajeri nenas...suke2,sedappp

Nur Ede said...

Wsalam ida... time kasih juge buat ida kerana sudi singgah umah akak nie.... akak sukee sangat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...