Sunday, September 19, 2010

Laksa Utara versi Perak...

Melayan tekak Puteri teman... yang nak makan laksa Penang sebelum balik ke Melaka.. klu kat Trg nie mmg susah nak cari kedai atau pong warung yang menjual laksa Penang ke.. atau laksa asam... Tapi klu laksa Trg kuah putih atau kuah masak (mcm kuah laksa Johor) mmg banyak di jual kat pasar2 atau warung2 terpilih. Teman nie.. bukan nyer ape... malass nyer lah nak buat laksa Penang... tambahan pulak teman ngan my hb dan putera ke4 dah mule pose sunat syawal...

Tapi demi anak.. wat ler juge... resepi Laksa Utara nie.. skali untuk menu berbuka pose teman dapatkan resepi nie.. dari besan yang duk kat Kulim Kedah yang teman panggil KakAni... sebab dulu teman pernah makan laksa utara yang besan buatkan mmg sedap...jadi dengan rasa x malu nyer.. teman pong call kakAni n bertanyakan resepi... alhamdulillah menjadi dan mmg sedap dan menepati citarasa teman ngan anak2... my hb n MIL yang mmg kureeng ngan laksa2 utara nie pong puji cedap...hihihi sukee nyer lah... time kasih wat kak Ani..
Meh ler layannn resepi Laksa Utara versi Perak nih...




Bahan-Bahan :-)
  • 1 kilo ikan selayang
  • 2 kilo laksa basah - celur sekejap ngan air panas
  • 4 biji bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 8-10 tangkai cili kering*
  • 2 inci belacan*
  • Daun kesom - ambik sedikit untuk blend
  • Bunga kantan - ambik sedikit untuk blend
  • 6 keping asam gelugur
  • Garam dan bahan perasa secukup nyer
  • air secukup nyer
  • Bahan2 yang bertanda * blend dan lumatkan
Bahan-Bahan lain
  • Hirisan bawang besar
  • Hirisan Cili Merah
  • Hirisan daun Selom
  • Hirisan timun di hiris kecil memanjang
  • Hirisan bunga kantan klu suke
  • Hirisan daun Pudina
  • Telur Rebus
  • Limau kasturi klu suke
Untuk Kuah Laksa :
  • Bersihkan ikan dan rebus dengan sedikit air dan 4 keping asam gelugur
  • Dalam periuk lain renehkan bahan2 yang telah di blend dan sebahagian lagi daun kesom dan bunga kantan dan juga lebihan asam keping dengan segelas air sehingga hilang bau lada nyer..
  • Untuk ikan yang telah di rebus tadi asingkan isi dan tulang ikan.. blendkan tulang2 ikan hingga lumat dengan segelas air dan tapiskan (teman tapis 2 kali) ambil air nyer dan buangkan sisa2 tulang tu...
  • Masukkan air tulang tadi kedalam periuk yang sedang di renehkan.. teruskan memasak
  • Isi ikan ditumbuk2 agar sebati dan tiada lagi tulang2 halus.. pastu masukan kedalam kuah yang sedang di reneh... teruskan memasak sehingga mendidih dan letakan bahan perasa secukup rasa
  • Sediakan mangkuk letakan laksa dan hiaskan dengan bahan yang telah dihiris tadi sebagai pelengkap dan sendukkan secukup nye kuah laksa kedalam mangkuk... sedia untuk dihidangkan...ermm mmg sedappp

8 comments:

~~Ciklinn~~ said...

sedappnyerr kak oii.. udahlah linn hantu laksa.. ni yg rasa nak buat nih

Mas said...

mas pun suka laksa, sedapnya.....terliur dah ni...

Jamak Aton Habi Mahmood said...

Ha ah saye pun suke laksa perak/penang... mmg suker sbb pedas masam pergghhh... nti nak buat jgk la

Dinas Aldi said...

wow i like! dulu kan, saya prnh tinggal kat Setiu dlm 4-5 bulan gitu la. bila saya pi kantin makan laksa, saya punya pulun tuang kuah banyak tapi takda jadi melaut mcm laksa Penang. rupanya laksa Tganu kuahnya memang pekat gitu eh? kehkehkeh, culture shock saya masa tu.

Nur Ede said...

CikLinn antu Laksa yer... kite serupe ler..

Nur Ede said...

Mas.. terliur terliur nie.. ada ape2 ker...hihihi
mas cube ler buat resepi besan akak nie mmg sedap...

Nur Ede said...

Alahaii.. Aton klu dok 2 org bli jer.. kat KL kan banyak pilihan.. aton bukan nyer makan banyak mana pon... klu Jang rase nyer kureeng laksa2 utara nie... betoi tak Jang...hikhikhik

Nur Ede said...

Hai Dinass... klu sebelah Trg nie mmg susah nak dapatkan laksa utara.. xder pilihan mmg kena buat sendiri.. Ooo Dinass biasa dok kat Setiu yer.. laksa Trg mmg agak pekat kuah nyer sebab orang Trg makan laksa guna tangan...hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...