Tuesday, May 31, 2011

Apam Yogurt.... kenapa ler x mekar berjambakk..


Assalamualaikum... dan salam sejahtera buat semua yang singgah DSB.. alhamdulillah percubaan untuk kali ketiga nie.. nampak lah apam yogurt teman nie mekar sikit... mekar sikit jew.. tapi masih x gebu mcm rakan rakan blogger lain buat
... x tau ler knape... mungkin apam yogurt nie x serasi ngan teman kut...adooii...nak buat camna erk.. nak bagi serasi... klu nengok kat umah kekawan blogger yang lain.. apam yogurt yang dia orang buat mmg mekar dan gebuss jew... x per lah... nanti kita cuba lagi sampai dia kembang berjambak jambak.... hikhikhik

Papon rasa apam yogurt nie mmg sedap.. 3 putera kat umah nie pon suke... maklumlah sekarang kan cuti skolah... mmg kena sentiasa ada makanan atau kudapan kat umah...
Teman copy resepi nie dari umah Izah muffin lover... resepi asal dari Rima.. dan izinkan saya share pulak resepi Apam Yogurt kat DSB... buat Rima,Izah dan rakan2 blogger yang lain terima kasih kerana godaan kalian membuat kan saya terus cuba dan mencuba buat walaupon masih serba kekurangan lagi... terima kasih sekali lagi buat semua...




YOGURT STEAMED CUPCAKES

  • 2 cawan gula castor * kurangkan
  • 1 sdt ovallete
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan yogurt asli
  • 2 biji telur
  • 1/2 sdt double action baking powder
  • 1 sdt serbuk koko
  • 1 sdt pes coklat

Cara-cara :

  • Campur semua bahan di atas dalam mixer.
  • Pukul sampai adunan menjadi pekat, pucat warnanya..*guna high speed.
  • Adunan menjadi pekat seakan-akan yogurt..
  • Asingkan sedikit daripada adunan tersebut (lbh krg 5 sdb) &; campurkan serbuk koko dan pes coklat, gaul sebati.
  • Sendukkan adunan putih ke dalam cup muffin 3/4 cup, sudukan sedikit adunan coklat atasnya.
  • Kukus dengan api kuat, pastikan kukusan sudah betul-betul panas baru letakkan kuih tadi.Kukus lebih kurang 15 minit, adunan yang masak akan mekar tersenyum...
  • Sejukkan & simpan dalam bekas tertutup..

*** Pes coklat & serbuk koko boleh diganti dengan apa bahan lain jika inginkan kelainan..contohnye jem/filling..& pewarna kesukaan**

**KENA GUNA API YANG BESAR UNTUK MENDAPATKAN APAM/KUIH YANG MEKAR & PASTIKAN AIR KUKUSAN BETUL2 MENDIDIH BARU DILETAKKAN KUIH..**


10 comments:

izahdaut said...

kak nor kata kena putar sampai betul2 gebu. agak2 nya sebab tu ke tak brapa mekar ek? yang saya tu pun agak2 tak berapa nka mekar dah, tapi alhamdulillah jadi..hehe

eh tapi lawoo je tu mekarnya

Diana @ Melley Mey said...

cantik jer tu mekarnya... dah cantik dah tu .. lawa.. diana jer x tau bila ker nak smpi seru nak buat nie.. suka tgk..

Mas said...

akak..ok la tu dah mekar....
cantik dah..
janji sedappppp kan...

Nur Ede said...

>>>Izah
Akak mmg putar adunan tu sampai putih gebuss gitu.. hampir 35 minit highspeed tanpa henti.. tapi begitulah kejadian nyer x mekar mana dan agak padat mcm nak bantat pon ada.. mungkin akak ada silap kat mana mana kot... nanti nak cuba lagi insyaallah...

Nur Ede said...

>>>Diana...
Mekar yang x mekar hehehe... x tau la.. nak kata ape lagi... begitulah termampu kejadian nya...

Nur Ede said...

>>>Mas...
Thankss mas.. bagi semangat kat akak... klu ikutkan semangat akak pon udah jadi mcm apam tu..hehehe.. anak anak mmg suke... dan mmg sedap pon.. cuma agak padat dan mampat.. huhuhu

Nieza said...

Assalammualaikum kak Ede, cantik dah la tu kak...nampak tersenyum tu kira jadi ler tu...saya jer lum buat lagi apam ni..:)

Nur Ede said...

Wsalam Nieza...
Jadi tu..mmg jadi.. dan boleh ler nak makan.. tapi.. dia senyum sinis jer.. ada juga yang x senyum langsung... haiish.. kena mandi bunga agak nyer...hahaha..

Poklis said...

Salam CikDe..
Per khabo?? lama betoi dok jejalan kat dapur CikDe.. tetibe jew.. tingin nak makan apam yang CikDe buat.. mesti sedap kann.. klu doh abiss lain kali buat lagi... pas2 ler kat kite jugakk...hihihi..

Nur Ede said...

Wsalam ZS..
Haiiyaa... mana lu pegi ha.. bila lu mau update lu punya blog.. sudah lama tido ooo..tarak bangun2 hahaha..
Ok lah... nanti klu saya buat kembang nyer setaman saya bagi ler U rase k... sorry ler..ZS majlis pertunangan anakanda U jumaat nie.. x dpt datang.. nak balik Perak ler..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...