Tuesday, May 24, 2011

Lagsane yang semakin menjadi....


AssalamualaiKUM... dan salam sejahtera buat semua para pengunjung,rakan rakan dan saudara mara yang sudi menjengok DSB nie... klu ikutkan hati mmg malas betul nak buat lagsane nie... tapi bila memikiowkan kepingan lagsane, lebihan yang pertama kali buat dulu masih bertapa dalam gobok... terpaksa lah merajinkan diri juge... sebelum kepingan lagsane tu... berkulat dalam gobok...hehehe.. tapi minta maap ler yerk... lagsane nie teman buat semalam lagi... udah selesai di kojer kan oleh ketiga tiga putera teman tu...

Percubaan kali kedua nie... masih menggunakan resepi yang sama... agak cantik sikit kejadian nyer.. sebab untuk kali nie.. teman celur sekeping sekeping kepingan lagsane tu.. untuk mengelakkan dia melekat.. celur sekejap jew.. pastu terus susun seperti biasa.. teman masih mengguna Prego Italian sauces sebab cepat dan sonang kojer... bila malas gituww ler... yang penting anak2 suke makan...beresss





Bahan-Bahan :-
  • 500 gram daging cincang - teman guna jenama Ramly
  • 4 ulas bawang putih di potong dadu
  • 3 biji bawang besar dipotong dadu
  • 1/2 botol sos prego traditional
  • 1 mangkuk sayur campur - teman x letak pon..
  • 1 biji lada benggala di potong dadu
  • Daun sup di potong halus
  • serbuk lada hitam - agak2 sendiri
  • sedikit serbuk Italian Herb
Cara-Cara sos merah (inti daging) :-
  • Panaskan minyak dalam kuali... tumiskan bawang putih dan bawang merah hingga terbit aroma nya.
  • Masukkan daging cincang dan masak seketika sehingga daging tu... masak
  • Masukkan sos prego dan sebatikan pastu masukkan lada benggala dan daun sup
  • letakkan lada hitam dan garam secukup rasa
Cara menyusun Lasagne :-
  • Sapukan dasar bekas dengan minyak zaitun atau pun butter. Teman guna butter yang ada dlm esbox jew..
  • Susun kepingan lasagne sehingga memenuhi ruang bekas.. teman celur dulu sekejap semua kepingan lasagne sebelum menyusun kedalam bekas.
  • Sudu dan ratakan sos merah (inti daging) dan taburkan sedikit cheese dan alaskan dengan kepingan lasagne lagi dan letakan sos putih (untuk sos putih teman gunnakan jenama prego yang dlm tin x perlu masak terus sudukan jew... ) dan ratakan ulang langkah ini sehingga abiss bahan...
  • Lapisan atas skali ialah kepingan lasagne dan sos putih ratakan dan teman letakan parutan cheese marozella dan taburkan italian herb...
  • Bakar dalam oven pada suhu 185C selama 30 minit
  • Lasagne teman untuk kali kedua nie... cantik kejadian nyer... tidak terlalu garing seperti mula2 teman buat dulu... alhamdulillah...nak kena buat lagi pasnii..


Alhamdulillah...whooaaaa terperasan laa pulak melihat kejadian
Lagsane nie...
horeyyy...haishh aper lahh nenek nie...

16 comments:

ijayuji said...

kak ede!!!! nak lasgna!!!!!!!! nak jugak! aduhhhhh tgk dia punyer cisss tuuuu alahaiiiiii kitanyer lasgna sheet cuma guna sekali belennyer sampai skrg tak buat2 :D

inahar ali said...

fuiyooo...ada lasagne kt sini..kenen 2 potong kak ede wehh!!! nmpak sodap banget!!

KakAsma said...

Ede...mcm senang ajer buat lasagne nie..simpan resipi dulu yer..nanti nak buat gak..terliurrrr daa nie

tun_telani said...

fuhh. sedapnyer lasagna.. lama betul x mkn ni. sapa laa berbaik ati nk hntr lasagna kat tun ye.. hihi..
ps: baru skrg nk berkunjung balas.. huhu

Nieza said...

Assalammualaikum kak, wahhh ni memang my fav saya ni...suka sgt mkn lasagna..lama dah tak buat..tapi tu la kalau buat mkn byk lak...hehe

cik cek said...

Emmm..sedapnya lasagna....tak penah wat sendiri lagi....cam teringin lak nak makan....

Nur Ede said...

Yer ikaaa.. akak dengar nie ika panggil akak... yang belen lagsane sheet tu... kena buat cepat2 taw.. nanti ada penghuni lain pulak yang makann..

Nur Ede said...

>>> Inahar ali..
Alahaii nak bagi camna ina.. udah abiss di kojerkan oleh 3 putera kat umah nie...mmg sedap.. sedap tang cheese tu kot...hehehe

Nur Ede said...

>>> KakAsma...
Masa pertama kali saya buat mmg frust juga sebab lagsane sheet tu melekat lekat bila di rebus serentak walaupon udah letak minyak zaitun...bila buat kali kedua nie dah ok dan cepat jew... sebenor nyer anak2 yang suke sangat makanan omputih nie...

Nur Ede said...

>>>tun_telani...
Nak pelawa kat tun pon.. udah abis dah... papon terima kasih yer tun.. sudi singgah dapur akak nie...

Nur Ede said...

>>> Nieza...
Wa'alaikumussalam..Silakan.. silakan nieza... woow.. dari jauh nieza datang.. kenapa x bagi tau awal2 nak datang.. boleh akak simpan sepotong untuk nieza..hehehe

Nur Ede said...

>>>CikCek...
Lagsane nie..sedap pada orang yang mmg suke makan chesse.. cuba ler buat yer.. cikcek.. bagi saya bila buat untuk kali kedua nie.. x lah susah mana sangat pon..

Jun said...

wooh wooh...lasagna...sedap ni skali skal dpt mkn...ada lg x kak? hehe

Dinas Aldi said...

Waaaahhhhh sedapnya nampaaaakkkk! saya selalu 'masak' lasagna kat restoran aje, kihkihkih..

Kamalia said...

salam kak..mmg nmpk sedap sgt tu..mmg konpem dah jd la ni..bukan makin mnjadi tau..sedapnye..nak buat mls la pulak..hmmm..

Nur Ede said...

>>> Jun..
Terima kasih singgah dapur akak nie.. dah abis pon lasagna nie... anak2 suke sangat makanan omputih nie..

>>>Dinas..
OOoo yer ke Dinas... klu kat restoran lagi ler sedap kann...hehehe

>>> Lia
Wsalam Lia.. yerlah... sedap pada mulut anak2.. klu orang lain yang rasa x tau ler sedap ke tak... hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...