Friday, October 8, 2010

Tapai Pulut Aiskrim


Salam Jumaat buat smua.... semoga hari ini lebih baik dan ceria dari semalam... Teman rase mmg smua orang sudah biasa makan tapai pulut kan..kann. Bagi orang Tganu tapai pulut adalah makanan tradisi yang akan selalu di buat pada musim raya... tapi skarang klu x raya pon tapai pulut boleh didapati di pasar2 sekitar Tganu...

Setiap majlis Raya sepanjang syawal nie yang teman pergi mesti ade Tapai Pulut sama ada dibungkus ngan daun getah atau daun jambu laut tapi yang moden2 nie letak dalam bekas plastik yang kecil2 tu...

Bagi teman walau dalam bekas ape pong tapai pulut...rasa nyer tetap sedap klu Tapai pulut tu menjadi dan manis... maksud teman ade juge orang buat tapai pulut yang x menjadi.... seperti masam, ada mentah2 atau pong warna x putih bersih...

Untuk tapai pulut yang teman n3 nie mmg sedap dan manis... MIL teman yang buatkan.. teman minta MIL letakkan dalam bekas plastik yang kecil2 supaya mudah di simpan dalam esbox dan mudah juga nak makan.. klu letak dlm daun getah atau daun jambu laut nanti air tapai yang manis tu.. akan menitik merata klu x di simpan dengan betul... Teman sekluarga mmg suke makan Tapai Pulut ngan aiskrim vanilla.... pada sesiapa yang x pernah cube... x rugi klu mencuba.... mmg berbaloi2 sedapp nyer...

sejok jew... masuk tekak nih... sila2 siapa nak cube...
sedap taw...

Lemak2 manis gituww... nikmat dunia yang allah beri...
rugi x cube...hikhikhik


12 comments:

Mas said...

salam kak..sedapnya tapai..lama dah tak makan....

Nur Ede said...

Wsalam Mas..
Mmg sedap mas... tambahan pulak makan ngan aiskrim.. sejuk jew.. tekak...

Dinas Aldi said...

saya suka tapai!

anymz said...

lamanya tak makan tapai dgn aiskrim.sedap tu kak..nak sikit..boleh?

mohdandmeriam said...

salam nur ede..ni makcik yam balas kunjungan..hehe..KT..dekat mana ..besan makcik orang KT..KB dengan KT dekat je tu..
tapai pulut icecream sedap tu..tapai pulut sendiri pun dah sedap lagilah enak bersama icecream.

Nur Ede said...

Dinas...
suka tapai yerk.. akak lagi ler suke...

Nur Ede said...

Anim...
klu kat Trg nie mmg mudah nak dapat tapai pulut tapi yang akak n3 nie MIL yang buatkan mmg sedap.. air tangan ibu pulak tu...
boleh ajer anim..banyak lagi tu dlm esbox..hihihi

Nur Ede said...

Wsalam kak Yam...
Saya panggil kak Yam yerk.. time kasih yer kak yam sudi singgah blogs saya nie.. Saya dok kat kuala Terengganu dlm bandar kuala Trg... besan kak Yam org mane...
Dulu pon saya biasa kije kat KB.. suke sangat..

razOr said...

wah sedap nye mak..adeh..ni yg nak balik umah nih..hahaha..rindu ah masakan mak :D

Nur Ede said...

anakanda...
klu dah teringat sangat tu... balik ajer ler...
jangan asyik cibuk bekojer jew...

cma said...
This comment has been removed by the author.
cma said...

ice cream hok sdp ohhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...