Thursday, October 14, 2010

Soto ooo Soto

Assalammualaikum... dan salam sejahtera buat smua pengunjung umah teman nie.. udah 2-3 hari teman idak update blog teman nie... nak kata cibuk.. idak ler sangat... tapi penyakit malas menyerang sendi jejari teman nih... haishh.. knapa ler jadi gini... cuaca kat Kuala Trg sekarang nie pulak mendung jew... bertambah menjadi2 ler penyakit kemalasan menyerang....adeeehhh.. orang tua2 kata kannn.. x baik klu asyik mengeluh jew... tapi nak buat camna kann.. mulut tues nie tubik cara spotan jew.. adeeehhh..

Klu cuaca sejuk2 gini pekena sup panas2 mmg segar rasa badan... Ok meh ler layan Soto yang mmg uummmp nie... resepi asal teman dapatkan dari umah Hana... time kasih yer hana mmg sedap..ada ler sedikit sebanyak yang teman tukar ganti..dengan bahan2 yang dah tersedia ada kat dapur....minta maap yer..hana jom tengok resepi....layanzzz


Bahan-bahan
  • 6 bungkus lontong NoNa - rebus mengikut arahan di peket
  • 1 ekor ayam, dibelah empat - di rebus ngan 2 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 sudu serbuk ketumbar*
  • 2 sudu teh serbuk jintan halus*
  • 2 peket kecil rempah soto
  • 1 sudu teh serbuk lada putih
  • 2 batang serai, dititik
  • lengkuas sebesar ibu jari, dititik
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 tangkai bunga cengkih
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
  • Bahan untuk Dikisar
  • 3 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 3 biji buah keras*
  • Bahan untuk Sambal Kicap
  • 2 biji cili merah
  • 6 biji cili padi
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 cawan kicap lemak manis
  • sedikit gula
  • 3 biji limau kasturi - ambil jus nyer
  • Bahan untuk Begedil
  • 1 kilo ubi kentang
  • 200 gm daging kisar
  • sedikit daun sup
  • 1 sudu sebuk lada sulah
  • sedikit bawang goreng
  • 1 biji telur
  • Minyak untuk menggoreng secukup nyer
  • Bahan Hiasan
  • bergedil
  • taugeh yang telah dicelur
  • daun sup, dipotong halus
  • bawang goreng
  • sambal kicap
  • ayam, yang telah disiat-siat
  • suhun goreng - teman x letak pon
Cara-cara
  1. Panaskan minyak didalam periuk. Masukkan rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih) bersama serai dan lengkuas yang telah dititik. Tumis rempah yang telah dikisar sehingga naik bau. Masukkan serbuk ketumbar, jintan halus dan lada putih dan rempah soto (sebatikan dulu rempah2 dan rempah soto ngan sedikit air sebelum di tumis gaul hingga sebati). Masukkan air rebusan ayam tadi dan rangka ayam (selepas di ambil isi ayam untuk di siat2 ) Masak sehingga kuahnya mendidih dan letakan santan.. masukan bahan2 perasa secukup rasa...
  2. Cara membuat Sambal Kicap - Kesemua bahan itu masukkan kedalam alat pengisar dan kisar halus. Sedia untuk digunakan.
  3. Cara membuat bergedil - kupas kulit kentang bersihkan dan potong kecil2 gaulkan dengan sedikit garam dan gorengkan hingga abis... daging kisar goring tanpa minyak sekejap atas dapur sehingga kering air daging tu.. pastu campurkan kesemua bahan dan lenyek hingga sebati dan boleh di bulat2 kan.. buat hingga abis.. celupkan dalam telur yang telah di kepuk sebelum menggoreng...
  4. Cara menghidang - Potong lontong dadu besar dan letakkan daging ayam yang telah disiat bersama taugeh dan tuang kuahnya. Hiaskan dengan daun sup, bawang goreng, bergedil dan sambal kicap.

13 comments:

anymz said...

uwaaah..kak ede..rayo dah habis..ada soto kat sini..sedap nii..terhingin pulak rasanya..
oopss..tak ngidam..cuma teringin..hehe

ainnoraini said...

salam kak ede...
pagi td mase b/fast baru jer makan soto...tapi soto kak ede sure sedappp...nengok pun dah mengamcam tu...

Jamak Aton Habi Mahmood said...

aishhh bkn cik ede je mls masu dapur.. aton ni beganda ganda mls hehe;p

entry pun beku hahahah

Nur Ede said...

Tu la.. anim masa raya akak x buat pon soto.. tetibe jew tekak nie nak makanan yang bersup.. maka jadi ler soto yang berapa cukup syarat nie... bermangkok2 akak mengulang nyer...hihihi

Nur Ede said...

Wsalam ainnoraini...

Yer lah ain.. klu makanan yang bersup nie.. terutamanye soto mmg x pernah puas makan kann..ain.. klu nak tau sedap ke.. mengancam ke.. ain kena rase ler.. hihihi

Nur Ede said...

aiip aton... mcmmana orang mude nie... klu cikde malas tu x per ler.. padan ler ngan usia tues nye..hihihi
aton mude belia lagii... jangan malas2 kena rajin2 taw.. nanti cikDe nak g makan mee udang special kat umah baru aton...bolehkannnn...hahaha

Dinas Aldi said...

fulamak, nampak mengancam la soto tuuuu!

mohdandmeriam said...

salam ede..ni satu masakan favourite seisi rumah..masa nak makcik diJB siap beli rempah soto yg terkenal dijb..
tapi tak pernah bubuh santan..pertama kali tenguk resepi bubuh santan..
makcik nak cuba..mesti lagi kick ni..tq berkongsi.

Nur Ede said...

Dinas... mmg mengancam betul.. terlebih letak sambal kicap fuhhh pedas nyer sampai meleleh air idung..hihihi

Nur Ede said...

Wsalam kak Yam... rumah saya pon klu buat soto mmg seisi rumah suke siap mengulang ngulang selagi ade.. setiap kali saya buat mmg saya letak sedikit santan pekat... nie pong member juge yang ngajor nye...

mohdandmeriam said...

salam nur..saja nak bvertanya..nur tinggal kat mana diKT.besan makcik orang KT.

Nur Ede said...

Wsalam kakYam
Rumah saya kat Taman Dalya dalam bandar Kuala Terenggau... ooo yer ke.. besan kakYam dok kat mane?..

Jamak Aton Habi Mahmood said...

Cik Ede mood tu dtg xkira masa hhaha ... ni baru start masak balik, boleh sila la datang, tp umh x dpt kunci lg hehehe : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...