Saturday, January 22, 2011

Apam Nisan kelapa

Assalammualaikum.... dan salam sejahtera kepada smua sahabat2 dan kenalan2 yang jauh mau pon yang dekat2.... mari mari...dekat dekat...rapat rapat... teman nak lelong apam mekar nie...hehehe.. jangan mareeh erk... nanti cepat tues... bukan aper sajer jew nak buat gimik cikit pepagi nie...tenguk tu... apam teman sekali ngap mmg konyang.... klu ikut kan aper lah sangat kan.. bekpes ngan apam nie... tapi kan sebenor nyer teman nak citer cikit kesah apam nie...

Klu kat Tganu nie sebenor nyer ader banyak jenis apam... apam makan ngan nyior,apam makan ngan kuah ikan (hek eleeh... ikang lagi...sodapp..)apam makan gitu sajer... satu lagi.., apam orang mati...haishh.. bukan untuk orang mati... orang mati mana boleh makan apam kann... untuk orang idup ler yang nak makan.. tapi di buat semasa ada kematian.. oleh saudara mara atau jiran2.. apam orang mati nie special cikit taw... sebab ader letak rempah ratus gituw!!.. MIL mmg pandai buat...sebenor nyer teman udah pon blajor buat ngan MIL
.. nantilah yerk... bila teman buat teman akan n3 tapi x taw la bila....hikhikhik. Ok... meh ler tengok resipi apam nisan kelapa yang teman buat nih.. mekar setaman gituu... sukee...sesangat..
resepi boleh gak tengok kat hana'Family dan juga di secubitgaram dan di dapur Izah

Bahan-Bahan :- nie cara teman ler..yerk..
  • 500 gm tepung gandum
  • 350 gm air
  • 150 gm gula
  • 5 gm yeast
  • 100 gm gula nisan kelapa
  • 10 gm butter
Cara-Cara :-)

  • Campurkan yeast ngan 1 tea spoon gula, 1 sudu tepung gandum dan sedikit air sebatikan dan biarkan 10 minit..
  • Cairkan nisan kelapa ngan 150 gm air... tapis dan biarkan sejuk
  • Dalam bowl, masukkan tepung gandum,gula,air,yeast,butter dan air nisan kelapa tadi sebatikan... biarkan adunan apam tu... antara 3 - 4 jam
  • Panaskan kukusan dan acuan yang sesuai... tuangkan adunan apam kedalam acuan
  • Pastu kukus 20 - 30 minit ...
  • Boleh di hidang bersama nyior parut atau pon apam berkuah...
Keempat-empat Putera teman kat umah nie... mmg sukee bebenor...
siap suruh mama dier buat lagi..dan lagii dan lagii uisskk.. brapa kali lagi daaa...hehehe

7 comments:

anie,Nagoya said...

oooo...apam mcm2 ada.makcik kita pun org t'ganu.lorat msih pekat.kalo jmpa lorat sekawan dgnnya...uhhh...riuh jadinya.

makanan t'ganu sama ke cam kelantan?

Nur Ede said...

>>> anie
Akak nie suke cakap rojak... asal org Perak.. my hb lak org Tganu.. kehidupan akak banyak merantau seantero negeri termasuk sabah n sarawak dan baru skarang lama cikit kat Tganu... pas nie x tau ler kemana pulak... klu ikutkan makanan tganu ngan kelantan lebih kurang jew... cuma slalu nyer kelantan nie terlebih manis... sebab tu org kelantan manis2 blako... hehehe...

mohdandmeriam said...

salam nur..memang apam u mekar setaman..suka tenguk mesti sedap tu.
dikelantan ni ada apam yg kita makan dengan kuah bersantan dan udang.. sedap tau..nampaknya kena pergi kb malam ni pergi cari apam tu..eh u buat kak yam terliurlah..

Dinas Aldi said...

wow, gebu cik apam tu!

Nur Ede said...

Wsalam kakyam...
Oooo.. ada juga apam makan ngan kuah bersantan dan udang yer.. kakyam..? Tapi kat ganu kuah nyer bersantan juge... tapi letak ikan panggang... uiisk mcm2 yer...

Nur Ede said...

>>>> Dinas..
Hehehe... si gebuss yang menggoda...

ma'chiks said...

salam Eda, org klate bukan je manis2 tapi ramai yg berpenyakit diabetik. mana tak nya, gulainya manis, kuah laksa/laksam manis, kuih 'sughe' pn manis, kalu kt kedai minta teh kurang manis tetap je manis, apa lg yg manis2 tu mmg extra le memanisnya. nak numpang ready made sukar le sikit..malas nak buat pun terpaksa kena buat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...