Saturday, June 18, 2011

Manggo Panna Cotta


Assalamualaikum... dan salam sejahtera buat semua pengunjung DSB.. lambat bebenor nenek kebayan nie kann... nak buat camna asyik siaran tergendala jew.. dari semalam lagi..nak cuba posting menu nie.. tapi asyik ada gangguan jew.. kann ketiga tiga heroes teman ada kat umah.. jadi nye  pantang tengok mama dia ngadap lappy ada2 jew.. yang nak numpang.. alasan hari lain sibuk ngan aktiviti sekolah cuma hari nie jew.. dia orang boleh tengok facebook masing2... x per lah kasi chan kat anak2 pulak....

Ok berbalik pada n3 Manggo Panna Cotta nie... boleh di katakan mmg telah ramai blogger masakan buat dengan pelbagai versi masing2... teman nie biasa la kann kann.. mmg selalu terlambat orang lain udah berkali kali ulang tayang... teman baru nak mencuba... x per laa kann.. biar lambat asalkan selamat...hehehe boleh ke pepatah mcm tu... zaman sekarang mana boleh guna pepatah mcm tu lagi yerk... semua orang nak cepat...klu lambat tertinggal kat belakang ler jawap nyerr...mcm teman nie... ape ape ajew lahh... asalkan dapat merasai juga keenakan Manggo Panna Cotta nie..

Mengguna resepi yang teman ambik dari umah Izah... tapi Izah guna nenas..  kebetulan mmg ada buah mempelam kat umah jadi guna buah mempelam jew lah.. alhamdulillah... anak2 ngan my hb suke... sedap kata dia orang... nampak gaya nye kena buat lagi ler.. lepas nie.. Terima kasih bebanyak buat Izah dan juga pada penyumbang resepi nie...Nor SecubitGaram. semoga Allah sentiasa merahmati segala budi baik rakan rakan bloggers yang baik hati nie... amiin..
 .
 

  
MANGGO PANNA COTTA

Bahan-Bahan

  • 9gm gelatin (lebih kurang 1 sudu besar dan di lebih sket)
  • 4 sudu besar air
  • 2 ½ cawan susu segar/fresh milk
  • 1/4 cawan gula
  • 1 sudu teh vanila
  • 3 biji buah kiwi ~ blend utk dijadikan puri + 3 sudu besar gula
  • *saya guna 1cawan nenas + 1 sb gula - saya guna 1 cawan mempelam

Cara-Cara
  • Masukkan gelatin ke dalam air dan biarkan mengembang.
  • Masukkan susu dan gula ke dalam periuk dan masak dgn api sederhana hingga susu di bahagian tepi periuk mengeluarkan buih2 kecil.
  • Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan kacau sehingga gelatin larut sepenuhnya.
  • Tuangkan ke dalam ramakin atau gelas yg sesuai. Boleh juga jika nak masukkan sedikit potong buah kiwi ke dalamnya.
  • Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 5 - 6 jam.
  • Tuangkan puri kiwi @ nenas @ mempelam keatasnya dan bolehlah dihidangkan.
  • Saya sejukkan semula dalam esbox sebelum di hidangkan... 

13 comments:

ijayuji said...

Salam kak ede!! kita ni kan kak tgh sabo atau senang kata tgh tunggu stok gelatin belum order lagi niii, tu sbb kita ni saboooo jerr kalau tgk panna cotta ni sbb guna gelatin, ada stok gelatin tggl sikit tp sayang pulak nak guna hihihi... kita makan kat sini dulu tau, nak manggo puri tu byk2 :D macehhh!!

tun_telani said...

tun x wat lagi niii.... haha.... kite naik keta lembu.. kui kui

Dinas Aldi said...

mak aihhhh, sedap tuhhh!

isy tak senang dibuatnya akibat tergodaa!

Nur Ede said...

>>>Ika
Wsalam Ikaa.. saboo..saboo.. jangan tak saboo taw.. klu nak puri manggo banyak2 nampak gaya nyer nak kena p siam ler yerk.. boleh kita tukar ganti ngan gelatin.. sebab manggo yang akak guna tu manggo siam..hehehe nganga mulut meh.. sini akak nak suap kat ikaa... cayanggg ikaa..

Nur Ede said...

>>>tun_telani
Buat tun.. jangan x buat.. mmg sedap.. anak2 akak mmg suke.. siap suruh mama die buat lagi.. kete lembu pon x per janji sampai kann... hehehe

Nur Ede said...

>>>Dinas
Klu rasa tergoda.. buat taw.. senang jew.. akak pertama kali buat pon rasa terghuda nak buat lagi.. hehehe.. nganga mulut luas2.. meh sini akak nak suapkan... hehehe..

razlirashid said...

wa best nye ma.. nampak sedap..gemuk adik2

ZarinAziz said...

sedap nyer kak...musim2 panas ni sejuk je lalu kat tekak

elfa albar said...

hye anty..nak ucap happy belated bday...sory lambat 1jam..net problem..wish u all the best.moga pjg umur n bahagia selalu...

Dinas Aldi said...

Kak Ede, lamanya menyepi. Saya nak ucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin & salam merdeka 54 buat kak Ede. Harap kak Ede sihat naa.

CT Delima said...

As'salam Kak ede

Apa khabar kak. moga sihat2 selalu ya. rindu dengan resipi dari Kak ede ni haaa.. cepat2 update kak, nanti ct tunggu depan pintu ya :)

Mak Wardah said...

Bestnya Kak Ede,layan perut ajelah jawabnya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Ede..cuaca panas2 cam arini mmg sedap pekena mango panna cotta ni...mai semangkuk :D

**lama atie xsinggah kat blog akak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...