Thursday, June 16, 2011

Acar masak... ikut selera sendiri pulakk...

 Assalamualaikum.. dan salam sejahtera buat semua rakan rakan dan saudara mara yang sentiasa sudi menjengok DSB nie... terima kasih yer... kalian semua sentiasa di ingatan... Ok lah.. berbalik kepada n3 hari nie... selalu nyer klu teman ke pasar mmg teman akan bli timun ngan karet nie banyak lah sikit... sebab sayur2 nie mmg tahan klu simpan seminggu ke dua minggu dalam esbox Teman nie.. mana ada masa nak ke pasar hari2 jadi cuti ujung minggu jew lah.. teman akan ke pasar payang atau pon pasar tani.. mencari atau membeli keperluan untuk seminggu..

Bila balik dari bercuti baru2 nie... tengok dalam esbox masih ada lagi stok timun dan karet yang mcm nak mengecut jew..sebelum timun ngan karet tu.. terus kerepot hikhikhik... jadi tanpa pikiow panjang teman buat jew.. acar masak mengikut cita rasa dan resepi yang selalu teman buat.. sedap juge kannn... alahhaaii.. anak2 ngan my hb mmg kureng cikit acar2 nie... tapi teman ngan MIL mmg suke... makan ngan nasi panas2 ada pulak ikan terubuk masin... fuhhh! udah cukup x yah lauk2 lain lagi dah.. masa my hb x der kat umah jew.. bolehlah.. layan tekak sendiri... tetiba jew.. terasa sedih teringatkan my hb yang x berapa sihat lagi.. dok sorang2 pulak tu.. errmm.. jomm kite tengok resepi kat bawah... 

Bahan-Bahan :-)
  • 1 batang timun
  • 1 batang karet
  • 3 biji bawang merah - belah 4
  • 4 ulas bawang putih - belah 2
  • 5 biji buah keras
  • 1 sudu besar cili serbuk babas
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 inci halia - lumatkan
  • 2 biji bawang besar - lumatkan
  • 4 ulas bawng putih - lumatkan
  • sedikit cuka
  • sedikit gula
  • bahan perasa secukup nye...
Cara-Cara :-
  • Panaskan minyak... tumiskan bawang putih hingga garing campurkan sedikit halia dan bawang besar masak hingga sebati
  • Pastu campurkan serbuk lada dan serbuk kunyit masak hingga garing dan sentiasa kacau...
  • Masukkan cuka, bahan perasa secukup nye dan gula.Setelah semua nya sebati dan secukup rasa baru masukan karet,bawang merah dan bawang putih yang di belah 4 dan 2  masak sebentar... pastu baru letakkan timun dan gaul sebatikan dan tutup api......
>>>> Ingatan.. Basuh bersih dulu timun dan karet sebelum dipotong.. pastu baru di potong mengikut kesesuaian masing2...teman potong memanjang dan buang pulur tengah timun dan karet tu...jangan di basuh lagi selepas di potong.. supaya bila dimasak timun dan lobak merah akan kekal rangup.. insyaallah..

 
Klu taburkan kacang dan bijan goreng lagi sedap kannn...

13 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak Ede..
acar2 ni saya mmg suka.. terliur dah tengok kak Ede masak ni..
sy pun suka simpan stok timun & carrot dlm esbox.. selain tahan lama.. kalau malas nak masak sayur.. leh buat ulam je timun tu.. hehe.. carrot tu pulak boleh campur dlm pelbagai masakan.. lgpun anak2 suka carrot.. nak pulak yg kecik tu.. kalau sudukan sayur carrot dlm pinggan dia.. sampai dia terlupa nak mkn nasi/lauk lain.. dia dok mkn carrot tu dulu sampai abis.. hehe..

Nieza said...

wahhh sedapnya acar tu kak....rendang kat bwh tu pun menyelerakan:)

Juwita Jamaludin said...

kak stok timun dengan corrat wajib ada seba itu sayur yang selalu masak.. leh masuk dengan macam2 masakan... makan macam n pun sedapkan tambah ada lauk lain yang sepadan

Nur Ede said...

>>>Madiha
Wsalam Madiha.. betoi lah madiha.. karet nie mcm2 boleh buat.. anak2 pon suke..akak mmg selalu beli banyak buat stok dlm esbox..

Nur Ede said...

>>>Nieza
Mmg sedap pada orang yang suke makan acar kann.. tapi klu anak2 akak mmg kureng sikit... klu tengok acar terhidang atas meja.. dia orang mesti muncung jew... "nie fav mama la nih!" hehehe klu masakan ayam yang terhidang... woww senyum sampai ke telinga masing2...

Nur Ede said...

>>>Juwita
Betoi tu ita.. akak suka buat stok karet,timun dan kobis bejing sebab sayur2 nie tahan lama klu simpan dalam esbox... klu tetiba ada tetamu datang mcm2 boleh di buat kann...ita.

AZLITA AZIZ said...

assalamualaikum ede

ita pun kalau timun dgn carot mmg selalu barang wajib ada.. lagi pun tahan lama kan..??

acar ni ita suka betul klu makan dgn nasi minyak mmg sedap.. klu gi rumah org khawin ni lah dulu yg ita cari...

Nur Ede said...

>>>Azlita
Wsalam Ita... betoi ita mmg tahan lama... sebab tu akak selalu bli banyak dan buat stok dlm esbox... akak pon mcm ita juga klu ke umah kenduri mmg intai acar ngan ikan masin...hehehe.. klu menu kenduri kat Tganu nie mmg selalu ada acar masak atau pon acar mentah dan ikan masin goreng...

Ida,Japan said...

sedap ni mkn ngan nasi tomato ka,nasi minyak ka..ida pun kalau masak main pakai agak2 jer..pas tu nk tulis resepi jenuh nk ingat balik..kalau nenas pun sedap gak wat cam ni.

Nur Ede said...

>>>Ida
Yer lah Ida... mmg sedapkan klu makan ngan nasi minyak atau nasi tomato kann.. tapi akak bantai ngan nasi putih jew...hehehe.. akak pon serupa mcm ida juga adusss bab menulis resepi nie jenuh nak ingat dan nak menyusun ayat.. bukan apa bimbang kita akak sorang jew.. yang faham..orang lain yang baca x faham...nayaa laa mcm tu...

elfa albar said...

askum anty..lame x bukak blog anty...now bnyk masa bole la tgk resipe sedap anty ni..nak tanye ckit,anty tau ke nak buat acar utk mkn dgn keropok ikan yg digoreng tu..bole ke mkn acar anty ni dgn keropok ikan tu??

razlirashid said...

tu acar ape lak elfa..haha..org ganu x mkn keropok ngan acar, makan ngan sos keropok..klu ngan acar ni, i dont tink boleh cicah ngan keropok..huhu..maybe acar org sarawak kut..

elfa albar said...

oh yeke..hehe...mane la tau acar tu bole dimkn dgn keropok ikan...tp acar yg mkn dgn keropok tu dipotong memanjang halus..xpe..nnt i cari recipenye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...