Thursday, March 24, 2011

Buat kat Tganu... Melaka dapat nama huhuhu....


"Buah Melaka" ke "Onde Onde"? AssalamualaiKUM dan salam sejahtera 1 Malaysia buat smua sahabat2 dan kenalan alam maya yang sangat2 teman hargai dari dulu kini dan selama lama nyer...ini kata2 dari hati yang ikhlas... smoga persahabatan yang terjalin dialam maya ini akan berkekalan dan menjadi realiti di suatu hari nanti... ok lah.. melalut kelain pulak teman nih.... papon.. teman heran jugak mcmana kuih nie dapat nama "Buah Melaka" ada setengah tengah tempat panggil "onde-onde"

Klu kat Trg nie mmg panggil "onde onde" bila sebut bebanyak kali mcm bahasa jepun la pulak...hehehe... Putera2 kat umah nie mmg suke dengan kuih nie... tambahan pulak slalu nyer teman akan letak nisan kelapa yang x campur... mmg sedap dan wangi jew manisan nyer... Penyediaan untuk kuih "Buah Melaka" nie x lah susah mana pon.. sekejap jew.. buat nyer... udah boleh makan.... ok jomm tengok penyediaan yang teman buat ngan putera bongsu teman yang mmg rajin menggentel bulat2 nie.... jommm layanzzz


Bahan-Bahan:-)
  • 2 cawan tepung pulut
  • Air daun pandan secukup nyer..
  • 2 sudu air kapur
  • 1 keping nisan kelapa yang di potong kecil2
  • 1/2 biji kelapa muda - yang di parut bahagian putih sahaja
  • secubit garam
Cara-Cara
  • Campurkan air pandan ngan air kapur kedalam tepung pulut dan sebatikan sehingga adunan boleh di gentel bulat2
  • Ambik sedikit adunan dan leperkan dan letak gula manisan yang telah di potong kecil2 ditengahnyer dan tutup semula dan gentel bagi jadi bulat.. seterus nyer ulangi sehingga abis adunan pulut tu...
  • Dalam periuk didihkan air... masukkan pulut yang telah di gentel tadi kedalam periuk bila kuih tadi timbul boleh lah di angkat dan di toskan dalam tapisan...
  • Golekkan kuih tadi di dalam kelapa parut yang telah di gaulkan dengan secubit garam..
  • Pastu boleh lah di hidangkan untuk minum petang...

8 comments:

Poklis said...

Salam CikEde..per khabo?
lama x jejalan kat cini... sibuk ler skarang..
saya mmg suka ngan onde2 nie...

Nur Ede said...

Wsalam ZS... Khaboo baik...
Sibuk wat bisnes kat Gong Badak ke...hehehe..
ZS buat pulut lepa sedap la.. nanti nak blajar boleh tak... boleh laa... kannn..

anymz said...

ya la kak ede,kita pun pelik camne melaka boleh dapat nama tu kan?..hehe

kalau kat rumah cukup laku kalau makan time bulan posa.

Nieza said...

Assalam kak...wah mcm2 menu2 ada...sedapnya..:)

Nur Ede said...

>>>Anim
Klu kat umah akak tak nanti bulan posa.. slalu juga akak buat untuk minum petang ngan kluarga...
Agak nyer... ada buah Melaka kut grupe mcm tu.. yer tak...anim..

Nur Ede said...

>>>Nieza..
Wsalam nieza... menu biasa2 jew...nieza, buat santapan seharian anak2 kat umah..

ma'chiks said...

salam Eda, tu lah lembu punya susu sapi punya nama..pa pun kalau makan tak sedau, masuk semulut semulut, kan..

Nur Ede said...

Wsalam ma'chiks..
hahaha... lebih kurang macam tu laa... anak2 saya mmg suke makan onde2 nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...