Sunday, March 27, 2011

Banjir kau datang lagiiii.....

AssalamualaiKUM... pepagi lagi udah n3 pasal banjir... nak buat camna seluruh taman perumahan dan rumah teman di landa banjir kilat... nama jew... dok dalam bandar... tapi kawasan perumahan nie mmg slalu juga di landa banjir kilat... klu hujan turun x henti2 dan lebat pulak... mmg kena bersedia ler... menerima tetamu yang x di undang nie...

Kejadian banjir nie berlaku pada pagi jumaat lagi dari jam 12.30 pagi hingga 4.00 pagi.. kerana sibuk ngan pelbagai urusan.. baru hari nie dapat n3 crite banjir... Masa terkejut dari tido jam 12.30 pagi hari kejadian banjir teman terdengar jiran2 membunyikan hon kete tanpa henti2... terus teman mengejutkan my hb... kebetulan my hb ada kat umah bercuti....

Bila turun jew... ke bawah tenguk air dah melimpah masuk ke porch kete.... dan hujan pula lebat mencurah curah.. my hb terus mengubah kete ke tempat yang lebih tinggi kat kawasan dewan orang ramai yang mmg tempat smua penghuni taman nie letak kete bila banjir melanda taman kami... air banjir naik mmg cepat hinggakan agak kelam kabut juga teman di buat nyer.. memula jew... dapar shoot gambo pastu sibuk mengemas barang2 dalam umah...

Tapi alhamdulillah... walaupon air banjir melepasi aras lubang bawah pintu depan dan belakang... dengan idea anak2 supaya lubang bawah pintu di sumbat ngan surat khabar lama menyelamatkan air banjir dari masuk ke dalam umah... walaupon penyerapan air ada juga masuk tapi sempat lah teman ngan anak2 mengeringkan dengan mop dan tuala lama... alhamdulillah anak2 memberi kerjasama sepenuh nyer sehinggalah air banjir surut dan membersihkan lantai porch kete hingga ke jam 4.30 pagi...

Bagi rumah jiran yang tak di naikkan paras semasa pengubahsuaian umah mmg air banjir masuk dalam rumah hingga ke paras lutut.. mmg menyedihkan terpaksa membasuh mengemas dan membuang barang2 yang rosak kerana tenggelam ngan air banjir..

Depan porch kereta... yang kat depan tu kereta jiran yang udah hampir
tenggelam tayar nyer...

Air banjir dalam porch kereta... mula2 buka tingkap....uiskss..

Permandangan dari atas balkoni...air semakin naik...

10 comments:

Dinas Aldi said...

Allah..nasib baikla jiran2 bunyikan hon kan, dapat jugak bangun dan buat apa2 yg patut dengan kadar segera. semoga tabah menghadapi dugaan ini, kak Ede..

Madam Sooyaree said...

Alahai... kesian kak :( Sorry to hear about it :(

Nur Ede said...

>>>Dinas..
Mujur ler jiran2 akak perihatin... x ler jadi swimming pool dlm rumah... insyaallah akak sentisa tabah menghadapi situasi sebegini... trima kasih yer dinas...

Nur Ede said...

>>> Madam Sooyaree
Trima kasih sooyaree... kerana perihatin dengan bencana yang akak hadapi... terharu rasa hati...

missalongwani said...

baru baca n3 kak ede..kak ede dok kat maner ni?smpai banjir kilat nih...tp tu la...mujur jiran prihatin..tlg bunyikan hon..kalu tak...mesti makin teruk..yer la..bangun pepagi..air dah melimpah lam rumah...rosak semua barang2 kan..moga2 kak ede tabah yer...

Nur Ede said...

>>>missalongwani...
Trima kasih waniey.. doa dan perihatin waniey membahagiakan hati akak... alhamdulillah semua nyer ok skarang... akak dok kat Tmn Dalya..

Nieza said...

alahai kesiannya kak..semoga akak tabah menghadapi ujian dan dugaan ini.

mohdandmeriam said...

salam nur..kak yam tahu sangat tentang banjir ni sebab rumah dulu selalu banjir..pernah kakyam pandu kereta dengan ditemani anak lelaki kedua dan letakkan kereta diatas jaalan besar didepan rumah pada pukul 2 pagi..tapi sekarang ni kawasan tu dah tak banjir sebab dah ada monsoon drain..bersabarlah ya nur..

Nur Ede said...

>>>Nieza..
Trima kasih nieza... dari jauh datang menjengok akak kat tganu nie... terharu rasa hati... alhamdulillah... skarang dah ok.. cuma kena sentiasa berjaga jaga sebab cuaca tak menentu skarang...

Nur Ede said...

Wsalam KakYam...
Yer lah.. kakyam, klu ikutkan sistem perparitan mmg dah ok... tahun nie saje udah 2 kali kejadian banjir kilat... slalu nyer bulan Nov. atau Dis. saje... tapi tahun nie bulan Mac ada lagi... ermm..cuaca dan bencana alam udah x menentu skarang nie... trima kasih kakyam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...