Monday, April 18, 2011

Jeruk mangga pulakk.... haisshhh...


AssalamualaiKUM... dan salam penuh kesejahteraan buat semua pengunjung... hahaha.. n3 orang mengidam lagi noo... ada sesiapa yang mengidam nak makan jeruk mangga ke..
haisshh... tuan umah klu mengidam pon... ngidam x de bende nye... dah lama dah tutup kilang... kasi peluang kat anak2 atau orang mude2 pulak..hehehe

Sebenor nye... buah mangga (klu orang perak sebut buah mempelam) tapi sebelah pantai timur nie.. terutama nyer kelantan mmg x sebut mempelam kann... dia orang sebut buah mangga atau buah pauh... betul tak.. betul laaa tuu... alkisah nyer masa teman bertugas kat Kelantan doulu2 pernah teman di tegur ngan makchik kat pasar besar kelante... kes nyer konon nak cakap loghat kelante... kut2 bila beli buah mempelam boleh ler murah sikit kann... aduhhh... siap kena tegur ngan makcik tu... weeii mek.. buah pauh nie... bukan buah pe***... orghe kelate x sebut gituu mek... malu nyer teman waktu tu...eeee.. wadusss my hb yang duk kat belakang sikit siap ketawakan teman... sampai skarang klu nampak jew.. buah mangga kat umah... my hb mesti tersengeh sengeh sambil pandang muke teman.. eleeehhh nak buat lawak laa tuu konon... peerraaahh... lawak basi dahh..

Alahai... nak n3 pasal jeruk mempelam... melalut lalut cerita zaman silam pulakk... oklah di pendekkan cerita.. sebenor nye buah mempelam nie jiran sebelah umah teman yang beri... trima kasih yer kak mah.. bertuah betoi teman dapat jiran yang mmg baik hati.. ada ada ajew buah tangan klu jiran teman nie balik dari kampng dia... mempelam spesis nie mmg masam... jadi hanya dengan membuat jeruk jew.. yang boleh makan dengan selesa tanpa berkerut kerut muka... x de sesiapa pon membantu dari awal proses mengupas buah hingga lah ke selesai menjeruk...teman buat sorang2 jew... tapi bila dah menjadi jeruk dan sedap di makan.. weiilooo... ramai pulak peminat nyer.... okkk...jom layanzzz resepi jeruk yang teman buat nie...


Bahan-Bahan
  • Mangga muda seada nye
  • Garam kasar secukup rasa
  • Gula secukup manis
  • air secukup
Cara-Cara
  • Bersihkan dan kupas kulit mangga... Pastu potong mengikut kesesuaian masing..
  • Masak air bersama garam hingga larut - agak2 masin - jangan terlalu masin- kena agak2 sendiri ler yerk.. ketepikan dan biarkan sejuk.
  • Buah mangga yang dah abis di potong basuh bersih dan sejatkan.. masukkan semua kedalam air garam yang dah disejukkan tadi dan peramkan semalaman atau 36 jam.
  • Dalam bekas lain masak air gula secukup nyer... kemanisan air gula ikutlah selera masing2.. kerana teman sendiri pon tak ade sukatan yang tepat main letak2 jew.. dan rasa mengikut selera teman yang x berapa suka manis...
  • Basuh dan sejat mangga yang telah diperam ngan air garam semalaman... pastu barulah di masukkan pulak kedalam air gula dan peramkan lagi semalaman atau sampai boleh di makan mengikut selera masing masing...
sedapppp nyer....

12 comments:

AZLITA AZIZ said...

adoi!!! kecur liur dibuatnyer... tak tahan weiii... dah nitik2 dah air liur ni... iyisshh!!..

Nur Ede said...

>>>Azlita...
Alahaii sian nyer kat ita... dah nitik2 air liur yer.. nah ambil tissu lapkan.. nanti ramai pulak yang nampak...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehehe... tersengih2 sy sorang2 kak baca kenangan akak tu.. mmg kelakar.. mmg betul org kelate / t'ganu mmg jarang sebut buah mempelam walaupun dlm loghat bahasanya sendiri.. jadi tak usahla ubah longat pelam jd pe*** pulak.. lain macam bunyi nya.. hehehe.. kelakar tul ler kak oiii... tapikan kak.. tak tahan lor tengok jeruk mangga akak tu............ mmg boleh menitik air liur bak kata ita tu ha... kalau belah t'ganu jeruk homemade ni selalunya campur ngan cili kisar sikit bagi pedas.. gula pulak campur gula merah jugak.. bestnyer.. dah telan air liur dah ni..

Dinas Aldi said...

kahkahkah ingat lagi roommate saya masa study dulu orang Kelantan, dia pesan banyak kali itu buah pauh, bukan buah pel**! saya kata takpa, saya sebut buah mempelam atau pauh la, saya takkan sebut pel**, kehkehkeh

mohdandmeriam said...

salam nur..melilih air liur kakyam melihat jeruk mangga u tu..tapi bila dah masuk zon 60,gigi dah tak kuat mana..dah tak boleh makan..

zih@n said...

masam liur tgk buah mangga tu..mkn cicah kuah rojak..=P

Nur Ede said...

>>> Madihaa...
Semasa akak cakap tu kan.. mmg tak terfikir langsung loghat tu.. ???.. nak buat mcm mana dah tersebut.. lepas pada peristiwa tu..akak mmg x niru2 dah loghat kelantan... bimbang tersalah sebut lagi...hehehe..
Klu kat umah akak jeruk mangga pedas mmg anak2 kurang sikit... tapi akak mmg suke...

Nur Ede said...

>>> Dinas..
Hehehe... terlajak perahu boleh lah berpatah balik kan.. dinas, nie terlajak cakap sampai sekarang terasa malu nyerr... ngeeee

Nur Ede said...

>>>KakYam...
Wsalam kakyam...betoilah kakyam... saya pon klu makan jeruk2 mangga nie.. tak boleh mcm dulu2 dah... ambik syarat makan jew.. bila teringin sangat... yang saya suke tengok klu anak2 makan..
prup prap..prup prap.. steady jew.. smoga kakyam ngan suami sentiasa sihat hendak nyer...

Nur Ede said...

>>>>Zih@n..
Hai zih@n.. trima kasih yer.. singgah blog akak.. buah mangga klu udah di jeruk mmg x brapa masam.. sedap di makan begitu saje... thankss..

Nieza said...

wahhh sedapnya jeruk tu kak...kecur liur dibuatnya ni...sabar jer lah...hehe

ma'chiks said...

salam Eda...tergelak2 saya baca 'sejarah sebut buah pauh' tu..mmg lah mula2 kawin dgn huby saya selalu 'debate' dgn dia pasai sebutan 'pauh' & 'mempelam'...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...