Monday, April 11, 2011

Chicken Chop tekak melayu.. boleh camtu...

AssalamualaiKUM... dan salam sejahtera buat semua para pengunjung yang sudi menjengah dan meninggalkan jejak kasih di umah teman nie...kehadiran dan kedatangan sahabat2 dan para pengunjung sentiasa teman alu alukan... cuma sejak menjak kebelakangan nie... kesibukkan menguruskan aktiviti anak2 siang dan malam membuatkan teman kureng punya waktu yang terluang... bila ade ruang pon... masa tu.. badan udah loteh bebenor...

Baru2 nie atas permintaan anak2... teman buatkan Chicken Chop untuk makan malam.. kebetulan semua anak2 dan 2 orang cucu ada balik bercuti kat Tganu kecuali anak dara yang study kat Melaka x dapat balik... anak2 teman nie klu balik permintaan pertama dia orang mesti chicken chop atau lamp chop... tapi mmg berbaloi pon teman buat.. grenti abis licin anak2 makan... sebagai ibu walau penat mcm mana sekali pon bila tengok keceriaan anak2 mengadap dan makan juadah kegemaran mereka... siap kata sedap la mama... nak lagi boleh tak..!! waduhhh terasa bahagia nyer lahh.... seperti dunia ini ana lah.. yang punya... terperasan lah sekejap...hehehehe...


Ok lah... banyak cakap pulak nenek nie... jom layan resepi teman yang udah di campur selera omputih ngan tekak orang melayu... teman buat untuk 12 orang termasuk MIL cuma teman sorang jew.. x makan..bagi peluang kat anak bujang.. bahgian teman anak bujang KL yang makan... alhamdulillah rohmat nyer...

Bahan-Bahan untuk salut ayam..
  • 12 keping ayam paha tanpa tulang
  • serbuk roti secukup nye - teman guna yang putih*
  • 2 sb tepung jagung*
  • bahan perasa secukup rasa*
  • 2 biji telur
  • Minyak secukup untuk menggoreng
  • Mix vege, tomato cerry, salad dan hirisan timun
  • Ubi kentang - teman beli yang siap di potong..
Bahan-Bahan Untuk Sos..
  • 2 biji bawang besar di potong dadu
  • 1 labu bawang putih di potong dadu
  • 3 sb tepung gandum
  • 3 sb cili sos
  • 3 sb tomato sos
  • 2 sb cili mesin
  • 1 tin tomato soup Heinz
  • 2 tin air
  • 2 sb planta + sedikit minyak zaitun
  • 2-3 helai daun bay
  • bahan perasa secukup rasa
Cara-Cara untuk ayam..
  • Cuci dan bersihkan ayam.. teman akan membuang semua kulit ayam... dan rendam sekejap ngan sedikit air limau nipis yang di campurkan dengan sedikit tepung gandum bagi menghilang bau hanyir ayam... pastu bersihkan semula dan sejatkan dalam penapis hingga kering air... klu rajin boleh juga di lapkan ngan tissu dapur satu persatu supaya isi ayam tu...betul2 kering.
  • Satukan bahan2 yang bertanda * kedalam mangkuk supaya sebati..
  • Ambil satu keping ayam dan celupkan kedalam telur..(yang telah di kepuk) pastu golek2kan kedalam mangkuk yang berisi serbuk roti tadi..
  • Masukkan ayam yang bersalut tadi kedalam kuali yang berisi minyak yang telah panas... masak hingga keperangan
  • bila dah masak angkat dan sejatkan...
Cara-Cara untuk Sos..
  • Dalam periuk atau kuali panaskan planta ngan sedikit minyak zaitun atau apa2 minyak yang kalian suke.. boleh ajew...
  • Bila minyak dah panas masukan tepung gandum dan goreng hingga sebati... pastu campurkan cili sos, tomato sos dan cili mesin dan teruskan masak ngan api yang sederhana... campurkan juga sebahagian bawang besar dan bawang putih yang telah di potong dadu
  • Pastu masukkan 1 tin tomato soup heinz dan juga 2 tin air dan daun bay reneh sehingga masak ngan api yang sederhana klu suka kuah pekat bolehlah ditambahkan dengan sedikit tepung jagung...
  • Letak bahan perasa secukup rasa dan juga lebihan bawang besar dan bawang putih tadi... siap untuk di hidangkan

MIL pon cakap sedapp... yer..ke.. hehehe

Chicken Chop yang teman buat untuk 12 orang termasuk MIL

4 comments:

Ciklinn said...

wah versi tekak melayulah yg best.... mmg leh bertambah2 gitu kan... TQ sis utk resepi ni....

mohdandmeriam said...

salam nur..sedapnya chicken chop u tu..kakyam juga kalau anak2 balik mesti nak makan makanan kesukaan mereka dan mesti buat bbq..betul nur w/pun badan letih taopi bila anak2 licin makan seronok rasa.

Nur Ede said...

>>> CikLin...
Hehehe... tekak melayu nak makan masakan omputih.. gituw ler jadi nye... ciklin
CikLin sibuk jaga baby ke.. skarang nie..

Nur Ede said...

Wsalam kakyam..
Yer lah...kakyam, ibu nie..klu boleh nak buat blake apa2 ajew.. yang anak suke makan..mmg seronok tengok masing2 happy klu buat masakan kegemaran dia orang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...