Tuesday, August 31, 2010

Kerabu Kacang Botol + Pucuk Paku

Assalammualaikum...salam sejahtera dan selamat menyambut hari kemerdekaan buat seluruh rakyat malaysia walau di mana sekali pong... kalian berada... sebagai anak dan rakyat malaysia teman bersyukur kehadrat Illahi... kerana sepanjang kehidupan ini... sebagai rakyat malaysia teman dapat menjalani aktiviti seharian dalam suasana yang aman, damai dan tenteram di bumi bertuah ini.... alhamdulillah... semoga berkekalan aman damai negeri ku malaysia selama lama nye...

Weiii... panjang nyer... emosi merdeka nih...hihihi.Meh ler layannzz resepi kerabu lagii... untuk sepanjang bulan pose nie... teman mmg sukee sangat buat kerabu x kire lah apa2 kerabu pong....my hb n putera2 teman pong sukee juge. sebenor nyer... kerabu nie sebagai menu tambahan buat pembuka selera waktu berbuka pose....nyumm...nyumm
Layannzzzzzz



Bahan-Bahan :-)
  • 3 ikat Kacang botol - di celur sekejap
  • 2 ikat Pucuk Paku - di celur sekejap
  • 5-6 ekor ikan selayang - di panggang (teman guna non stik plate jew..)
  • 6 biji cili padi
  • 300g kelapa parut
  • 6-7 ulas bawang merah
  • 1 sudu besar lada hitam
  • jus limau nipis secukup nye
  • 2-3 biji bawang besar - di mayang nipis
  • 2 helai pucuk kunyit di hiris halus
  • Bahan perasa secukup nye..
Cara-Cara :-
  • Ambil isi ikan yang telah di panggang dan tumbuk separa lumat
  • Bawang merah di tumbuk lumat bersama lada hitam
  • campurkan isi ikan panggang yang telah di tumbuk lumat dan bawang merah ngan lada hitam ke dalam kelapa parut sebatikan
  • Di atas api yang sederhana goreng atau sangaikan campuran kelapa parut tadi sehingga terbit aroma nye... jangan terlalu lama sangaikan campuran kelapa parut tu.. nanti terlalu kering klu boleh biar campuran kelapa parut tu ala ala lembab gituu
  • Selepas tu... tutup api dan letakan kedalam bekas tumbuk2 kan campuran kelapa parut tu... untuk sebatikan.. ketepikan dulu...
  • Untuk cili padi - campurkan cili padi dengan jus limau - blenkan separa lumat klu suke mayang halus kulit limau kasturi dan letakkan skali kedalam cili padi tu..
  • Sayuran-sayuran untuk kerabu nie boleh guna apa apa jew... yang kita suke seperti daun selom,pegaga,taugeh ( ccambah- bahasa Tganu...hihihi ) atau pong salad.
  • Untuk pucuk paku n kacang botoi nie.. teman potong kecil2 seperti dlm gambo tu.. pastu celurkan sebentar.... angkat dan sejatkan hingga kering air nyer...
  • Campurkan kesemua bahan2 dan juga bawang besar yang telah di mayang kedalam satu bekas letakkan juga bahan perasa secukup rasa dan gaulkan kesemua bahan sehingga sebati.Klu suka pedas tambahkan lagi cili padi...
  • Boleh lah di hidangkan dengan lain-lain juadah...

Sunday, August 29, 2010

Pengat Buah Mulum

Assalammualaikum.... n salam sejahtera buat semua sahabat2 n saudara mara yang masih setia mengunjungi umah teman nie.... time kasih bebanyak ler... teman nie bukan nyer ape... kadang kadang tu... di sebabkan kebiizzran yang teramat maka jadi ler teman nie mcm biskut ape tu... kejap ade...kejap x de..(eeleehhh lama x de...x cakap pong.. yerk..) tapi walau biizz macam mana sekali pong dapur kat umah tetap berasap...ececehhh perasannn nampak... masak tetap masak walau pong masakkan sempoi2 jew....

Hari nie teman n3 pengat yang teman buat untuk berbuka pose kemarin (pose hari yang ke 18) orang Tganu sebut Buah Mulum ade juge orang sebut Butir Nangka.. mane2 pong sama jew... tekak nie mmg lama dah teringin sangat nak makan pengat nih... jadik.. sendirik nak makan kena sendirik bikin ler.... sampai ngantuk2 mata teman menggentel sorang2 buah mulum nih...siannn dier kann..kann... Ok meh...ler... layannzz resepi kat bawah nih.....

Sodapp nyer..... nyumm..nyumm

aaaa... gambo ngantuk mata....hihihi

Bahan-Bahan :-)
  • 2-3 cawan tepung pulut
  • 1/2 keping gula kerek ( gula Melaka )
  • Santan secukup nye
  • sedikit air kapur
  • Air secukup nye
  • 4 helai daun pandan - blend ambil air
  • Sedikit isi durian - x letak pong x per..
  • secubit garam
Cara-Cara :-)
  • Campurkan air pandan dan sedikit air kapur ke dalam tepung pulut dan sebatikan sehingga menjadi doh yang boleh di gentel kecil2 ikut kreativiti masing2.Teman wat bulat2 jew... buat sehingga habis adunan doh tu...
  • Rebuskan air dalam periuk hingga mendidih dan masukkan sedikit2 adunan yang telah di bulat2kan...
  • Dalam periuk lain masak santan bersama gula kerek (klu x cukup manis boleh di tambah gula biasa mengikut selera masing2) letakkan secubit garam
  • Angkat buah mulum yang telah di rebus tadi dan sejat2kan airnye.. dan terus masukkan kedalam periuk yang ada santan... sentiasa kacau perlahan lahan supaya santan x pecah minyak dan buah mulum x melekat lekat...
  • Untuk resepi nie... teman letak sedikit isi durian...
  • Selamat mencuba kepada sesiapa yang nak cuba...

Saturday, August 28, 2010

Nasi Beriani

Alahhaii... n3 teman nie kan... sokmo terlewat... nak wat camna... ade ade jer yang tergendala... mcm siaran TV tergendala tu... kene ler tutup dulu... pastu baru sambung smula... hikhikhik. Sebenor nye Nasi Beriani nie atas permintaan my hb.. pada mule nyer teman cuba memujuk supaya bli jew... nasi beriani maidah yang popular kat chendering tu...tapi my hb nak juge teman buat....ngeee sabo jer lerr..

untuk x menghampakan permintaan my hb... teman pong apa lagi.... kelentung kelentang ler kat dapur ngan CikTie... sebab permintaan nak makan nasi beriani kambing nie pong agak terlewat...
siap x siap sampai dekat waktu berbuka pose... jadi smua gambo yang teman shoot nie... ikut dangg jew...hihihi. Ok meh ler layannn gambo n resepi yang teman n3 nie..


Bahan-Bahan :-
  • 2 mug berasmathi
  • 2 1/2 mug air
  • 1/2 tin susu cair
  • 1 sudu sajira
  • sedikit koma koma
  • 1 sudu minyak sapi
  • sedikit minyak zaitun
  • Kulit kayu manis / bunga lawang
  • 1 inci halia - lumatkan
  • 4 ulas bawang putih - lumatkan
  • 2 biji bawang besar - mayangkan
  • 3 biji buah badam - lumatkan
  • 3 biji biji gajus - lumatkan
  • Daun pudina / daun ketumbar
Cara-Cara :-
  • Cuci beras hingga bersih dan ketepikan
  • letakkan minyak zaitun ngan minyak sapi dalam periuk.. bila minyak dah panas tumiskan sajira sekejap pastu masukkan bawang putih,kulit kayu manis dan bunga lawang masak lagi hingga berbau baru masukan halia dan bawang besar mayang..
  • Masukkan sukatan air, susu cair,badam,gajus dan bahan perasa secukup nye...
  • Bila air udah mendidih baru masukkan beras dan kacau sekali
  • Pindahkan kedalam rice cooker dan masak seperti biasa
  • koma koma rendamkan dengan sedikit air - untuk dapatkan warna nye
  • Bila nasi dah agak2 kering air nya masukkan koma2 dan daun ketumbar ke dalam nasi...
  • Bila nasi dah masak boleh lah di hidangkan bersama sama lauk pauk seperti nunn... di bawah sanaaa... sanaaa

Kambing Masak Beriani

Daging Beriani kambing yang teman masak untuk makan bersama nasi beriani... nie pong atas permintaan my hb juge nak makan daging kambing kampung... klu ari cuti boleh ler teman menurut perintah.... klu hari bekerja sowrii ler.... makan sempoi2 jew... hehehe
Ok... meh ler layannzz resepi yang teman n3 nih....


Bahan-Bahan :-
  • 600 gram daging kambing
  • 1 tin tomato puri
  • 2 sudu besar rempah beriani
  • 1 sudu besar lada sulah
  • 2 biji bawang besar *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
  • 5 biji lada hijau - 3 biji blend * 2 biji lagi untuk hiasan
  • 1 cawan susu cair di campur ngan jus 1 biji limau nipis untuk tairu
  • 3 biji badam *
  • 3 biji buah gajus *
  • Sedikit kismis
  • Minyak masak secukup nye
  • 1 sudu kecil minyak sapi
  • Bahan perasa
  • 1 tangkai daun ketumbar
  • Bawang goreng klu sukee - teman x letak pong
Cara-Cara :-
  • Yang bertanda ( * ) blendkan semua bahan yang bertanda
  • Daging kambing bersihkan dengan sedikit tepung gandum dan air limau nipis untuk menghilangkan bau hamis kambing pastu cuci dan tos hingga air nya kering
  • Campurkan bahan2 yang d blend dengan rempah beriani dan lada sulah sebatikan dan perapkan bersama daging kambing selama 1/2 jam atau 1 jam
  • Campurkan minyak sapi ngan minyak masak dalam periuk dan panaskan
  • Masukkan daging kambing yang telah di perap tadi... masak dengan api yang sederhana hingga dagingnye empuk.. pastu baru masukkan tomato puree,tairuu n kismis
  • Akhir skali baru letak cili hijau yang di patah2 kan jew.. 1 tangkai daun ketumbar
  • bahan perasa secukup rasa..
  • Siap untuk dihidangkan dengan nasi beriani....

Acar Rampai sempoi...


Pelengkap set untuk Nasi beriani...Acar Rampai dan ayam goreng mamak...alhamdulillah walaupong agak kelam kabut penyediaan set nasi beriani kambing nie... tapi teman rase sukee sangat sebab my hb ngan putera2 teman asyik puji sedap.. sedap... dan bertambah tambah makan nyer... rase2 nyer puji ade makne tu.... pas nie mesti ada permintaan lagiii.... alamakkk... betoi tekaan teman... putera2 teman pulak buat permintaan nak lagi nasi beriani berlaukkan kambingggg.... eeeeee macamana niee... chef nak tukar projek lain ler...pulakkkk.... papong meh.... ler kite layannzzz resepi sempoi acar rampai teman nie...huhuhu...

Bahan-Bahan untuk Acar rampai
  • 1 batang timun
  • 1 batang lobak merah
  • 5 biji buah keras
  • 1 sudu besar cili serbuk babas
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 inci halia - lumatkan
  • 2 biji bawang besar - lumatkan
  • 4 ulas bawng putih - lumatkan
  • sedikit cuka
  • sedikit gula
  • bahan perasa secukup nye...
Cara-Cara :-
  • Panaskan minyak... tumiskan bawang putih hingga garing campurkan sedikit halia dan bawang besar masak hingga sebati
  • Pastu campurkan serbuk lada dan serbuk kunyit masak hingga garing dan sentiasa kacau...
  • Masukkan cuka, bahan perasa secukup nye dan gula.Setelah semua nya sebati dan secukup rasa baru masukan lobak merah dan masak sebentar... pastu baru letakkan timun dan tutup api......
>>>>Ingatan.. Basuh bersih dulu timun dan lobak merah sebelum dipotong.. pastu baru di potong mengikut kesesuaian masing2...jangan di basuh lagi selepas di potong.. supaya bila dimasak timun dan lobak merah akan kekal rangup.. insyaallah..

Friday, August 27, 2010

Lasagne


Assalammualaikum... n salam sejahtera smua... pepagi hari udah n3 makanan orang putih....hehehe.... Sebenornyer...melayan tekak putera2 yang teringin nak makan makanan orang itali... sebelum nie teman dah biasa makan lasagne kat pizahut...(sos nyer putih jew....) boleh tahan jugek rasa nyer... jadi kerana ingin mencuba buat sendiri teman pong menjelajah kat blog irmadilondon.. tenguk resipi irma simple jer.... jadi teman pong cube ler buat... tapi ada juge yang teman derhaka sikit resepi nie...ececeehh.. guna bahasa sifu2 blogger... bolehkan..kann...kannn....... coz malas nak buat sos merah ngan sos putih sendiri... teman guna Prego Italian sauces traditional jew....

Mmg menjadi pong... putera2 teman pong kata sedap..alhamdulillah... cuma permukaan atas lasagne tu... jer tergaring sangat... rupe nyer x cantik kan!!.. x per... x per lain kali teman cuba ejus cara lain pulak....hihihi. ok... meh ler layan resepi yang teman ambil dari dapur irma nie... time kasih irma yer... halal yerk.. klu ada yang terlebih atau terkurang...

adeehhh... buruk betoi rupe nyer.....

Bahan-Bahan :-
  • 500 gram daging cincang - teman guna jenama Ramly
  • 3 biji bawang besar dipotong dadu
  • 4 ulas bawang putih di potong dadu
  • 1/2 botol sos prego traditional
  • 1 mangkuk sayur campur - teman x letak
  • 1 biji lada benggala di potong dadu
  • Daun sup di potong halus
  • serbuk lada hitam - agak2 sendiri
  • sedikit serbuk Italian Herb
Cara-Cara sos merah (inti daging) :-
  • Panaskan minyak dalam kuali... tumiskan bawang putih dan bawang merah hingga terbit aroma nya.
  • Masukkan daging cincang dan masak seketika sehingga daging tu... masak
  • Masukkan sos prego dan sebatikan pastu masukkan lada benggala dan daun sup
  • letakkan lada hitam dan garam secukup rasa
Cara menyusun Lasagne :-
  • Sapukan dasar bekas dengan minyak zaitun atau pun butter. Teman guna butter yang ada dlm esbox jew..
  • Susun kepingan lasagne sehingga memenuhi ruang bekas.. teman celur dulu sekejap semua kepingan lasagne sebelum menyusun kedalam bekas.
  • Sudu dan ratakan sos merah (inti daging) dan taburkan sedikit cheese dan alaskan dengan kepingan lasagne lagi dan letakan sos putih (untuk sos putih teman gunnakan jenama prego yang dlm tin x perlu masak terus sudukan jew... ) dan ratakan ulang langkah ini sehingga abiss bahan...
  • Lapisan atas skali ialah kepingan lasagne dan sos putih ratakan dan teman letakan parutan cheese marozella dan taburkan italian herb...
  • Bakar dalam oven pada suhu 185C selama 40 minit
  • Lasagne teman agak garing permukaan nya... mungkin tersalah setting suhu oven kot..

Tuesday, August 24, 2010

Puding Karamel

Ari nie berbuka kat umah teman ramai n meriah sekali coz anak bujang teman ader kat umah balik bercuti seminggu n si peanut pong ari nie... berbuka kat umah juge.. untuk dessert berbuka ari nie teman buatkan Puding Karamel..

Untuk buat dessert nie teman gunakan Vanilla plan ngan fresh milk jer... masak ikut arahan seperti tercatat di kotak... dan teman letakkan juga gula hangus (gula perang) seperti dalam gambar... mmg menyamankan tekak... dan sedap di makan...


Peparu masak hitam manis

Assalammualaikum... n salam sejahtera smua... udah 3 hari teman idak n3 apa apa pong.. coz ada masaalah line tnet kat umah... bila anak bujang teman balik bercuti, teman pong minta dia tolong tengokkan wat aper ngan line tnet tu... kata nyer x der masaalah line pong... cuma kaspersky anti-virus ajer yang block internet... ade ler lebih kurang dia ceritakan tentang sebab n penyebabnyer kat teman... tapi x faham mane pong janji bagi line ok udah ler..hekhekhek..

Ok... untuk n3 hari nie... teman nak kongsi resepi juadah berbuka kemarin... slalu nyer teman buat untuk makan bersama ngan nasi minyak atau pong nasi udang tapi untuk berbuka kemarin makan ngan nasi putih ajer.... meh... ler layanzz resepi peparu masak hitam manis nie....


Bahan-bahan :-)
  • 500 gram peparu
  • 8 biji bawang merah - d blend hingga lumat
  • 5 ulas bawang putih - d blend hingga lumat
  • 1 inci halia
  • 8 tangkai cili kering *
  • 10 gram jintan putih *
  • 5 gram jintan manis *
  • 1 sudu kecil lada hitam *
  • Kicap manis kipas udang
  • kicap pekat
  • sedikit asam jawa
  • Bahan perasa
  • sedikit daun kari
  • Bahan-bahan yang bertanda * goreng tanpa minyak (sangai) - blend lumat
Cara-cara :-)
  • cuci bersih peparu n rebus bersama 1 keping asam keping dan 1 batang serai yang di ketuk... bila dah masak keluarkan dan potong kecil2 letakkan garam n kunyit sebatikan - goreng peparu sekejap dan ketepikan..
  • Tumiskan daun kari,bawang merah,bawang putih dan halia yang dah d blen lumat... hingga kekuningan.
  • campurkan dulu lada kering yang telah d blen kedalam tumisan bawang tadi.. masak hingga lada tadi agak2 kering dan pecah minyak dan pastu masukkan rempah2 yg telah d blen lumat sebatikan bahan2 dan masukan jus assam jawa..(agak2 sendiri yer..) dan masak hingga terbit aroma nya
  • Akhir skali campurkan kicap pekat,kicap manis dan bahan perasa masak hingga agak2 pekat dan rasa ikut selera sendiri...
  • setelah rasa nyer pon dah ok baru masukkan peparu yang telah d goring tadi... sebatikan peparu goreng ke dalam rempah... tutup api dan boleh d hidangkan dengan papon nasi yang anda suka...
  • Selamat mencuba..

Saturday, August 21, 2010

Puding Triffle versi ke 2

Assalammualaikum... n salam sejahtera... buat semua sahabat handai n rakan taulan juge saudara mara yang masih setia mengunjung umah teman nie.... ari nie masuk hari ke 11 kita semua berpuasa yerk... apabila melepasi angka 10 terasa lagi cepat nyerlah... masa berlalu... insyaallah semoga kita semua sentiasa mendapat rohmat dan keberkatan dari Allah s.w.t sepanjang kita menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan nie...

Untuk dessert berbuka puasa kemarin teman buatkan Puding Triffle coz putera2 n my hb mmg sukee sangat makan apa apa ajer dessert yang teman buatkan... Puding Triffle nie boleh di katakan slalu gak teman buat coz senang sangat buat nyer... ok lah... ari nie x nak melalut lalut bebel.. meh.. ler... layanzz resepi puding triffle nie...


Bahan:-
  • Lapisan bawah:
  • 1 buku swiss roll cake - potong 1 cm
  • Aturkan swiss roll cake dalam bekas kaca.
  • Lapisan Tengah:
  • 125 gm tepung kastad
  • 250 gm gula
  • 500 ml air
  • 125 susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • Bancuh sebati adunan dan masak atas api perlahan. Kacau selalu dan bila dah agak pekat, tutup api dan tuang ke atas lapisan pertama tadi. Ratakan kastad.
  • Lapisan Atas:
  • 3/4 tin buah koktel (Hosen) -ambil buah nyer ajer dan sedikit sirap buah tuang ke atas kastad, ratakan buah2an.
  • 1 kotak krystal jelly NoNa perisa strawberry- masak ikut arahan
  • pada kotak bila dah siap tuangkan ajer atas buah-buahan hosen tadi
  • senangkan... simpan 4-5 jam dlm esbox
  • Bila nak di hidangkan potong ler ikut kesesuaian masing2

Friday, August 20, 2010

Nasi Lemak Sahur

Bersahur pagi nie x cukup korum sorang.... biase nyer berenam pagi nie tinggal berlima jew... coz my hb out stasion jadi resepi nie pong atas permintaan putera2 teman tu... nak makan nasi lemak daun pisang.... main ngoder jew... putera2 teman nih....iskss...

Mujur ler.... CikTie kat umah nie rajin g minta daun pisang kat umah jiran... tertunai juge permintaan putera2 tu... tapi berbaloi pong buat berselera sungguh putera2 teman makan sahur tadi.... masing2 abiss licin tinggal daun pisang jew.... hehehe... Teman mmg x makan nasi klu sahur cuma makan Quakeroat ngan susu jew... bukan berdiet tapi doh x leh nak makan heavy pepagi nanti x ke ofis ler jawap nyer.... x tau ler knape erk..
agak nyer... dah tues kot....kuikuikui..

Udah..udah ler... mengomel tu... opah bedah ooii... meh ler layanzz resepi nasi lemak nie... layannnzz..

abiss licin putera2 teman makan... alhamdulillah... rohmatnye...

Bahan-Bahan:
  • Bahan untuk nasi Lemak
  • 2 cawan beras wangi sunflowers
  • 1 inci halia
  • 2 1/2 cawan santan
  • 2 sudu kecil garam (jangan penuh)
Bahan untuk sambal ikan bilis
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • sedikit belacan
  • cili kering
  • ikan bilis (goreng)
  • bawang besar mayang
  • minyak untuk menumis
  • air asam jawa secukup nye
  • gula,garam secukup rasa
Cara:
  • Untuk membuat nasi lemak. Cuci bersih beras dan seeloknya rendam dulu sekejap beras sebelum di masak. Campurkan semua bahan untuk membuat nasi lemak dan tanak nasi dlm rice cooker seperti biasa..
  • Untuk membuat sambal tumis, tumiskan smua bahan kedalam minyak masak.. setelah berbau wangi letak cili kering yang telah d blen.. masak dengan api yang sederhana sehingga sambal cili tu... betul2 masak..
  • kemudian skali baru letakkan sedikit belacan dan air asam jawa (main agak2 jer)
  • klu saya mmg masak sambal cili nie agak lama juga... akhir skali baru letakkan sebahagian ikan bilis goring dan bahan2 perasa secukup rasa...
  • klu suka semasa menghidang boleh ajer letakkan telur rebus,timun,kacang goreng atau apa saja lauk yang anda suka....


Sadin Roll - My Style

Assalammualaikum... n salam sejahtera smua... ari nie hari Jumaat... alhamdulillah masuk 10 hari dah kita smua berpuasa yer... ade yang x puasa ker.... x pe x pe bagi kaum hawa di bolehkan dengan bersebab n berganti...tapi bagi kaum adam...mana bolehhhh... wajib pose.... bang ooii... x de alasan kecuali dah terlemas dalam air.... ade ade ajer opah perak nih... hahaha

Untuk berbuka kemarin teman buat sadin roll nie selapas balik dari kije... klu kat Tganu sepanjang bulan pose nie hari biasa balik ofis kul 4:30 pm klu ari khamis balik ofis kul 3:00 pm yuuhuuu... tu yang bestss nyer dok kat Tganu nie..kerajaan nyer amat perihatin pada para ibu yang bekerja... cayangggg Tganu kite.. aper lah opah nie... melalut lalut kelain pulak.... ok meh ler layanzzz.... resipi yang cepat di buat sodap d makan....

dua kali pandang macammm.. aper erk..

Bahan-Bahan :-)
  • 10-12 keping roti
  • 1 tin sardin cap ayam
  • 2 biji bawang besar potong dadu
  • 1 biji cili hijau hiris nipis
  • 1 biji limau nipis - ambil jus nya
  • 1 biji telur
  • serbuk roti - yang putih
  • 4 keping chesdale - 1 keping teman bahagikan
  • Bahan perasa secukup nye
  • 1 sudu tepung gandum + sedikit air sebagai pelekat roll tu..nanti..
Cara-Cara :-)
  1. kukuskan roti tu sekejap dan gelek bagi mampat supaya bile goreng x berminyak pastu ketepikan dulu
  2. Buka tin sadin ambil ikan n sedikit sos nyer dan lumatkan + bawang dadu n hirisan cili tadi dan masak atas api yang sederhana pastu letakan jus limau n bahan perasa secukup nye..
  3. Ambil sekeping roti yang telah siap di mampatkan tadi dan letakkan inti sardin + sehiris chesdale n gulung kemas letakkan pelekat tepung di akhir gulungan... ulang hingga abis kepingan roti tadi
  4. Celup dalam telur pastu golekkan dalam serbuk roti n terus goreng....
  5. selamat mencuba..
Sedapp... n rangup gituuu...hihihi

Wednesday, August 18, 2010

Ayam Goreng Mamak

Ok.... kesinambungan dari resepi daging beriani tadi.. nie pong resepi bersahur gak.. teman buat ayam goreng mamak juge... untuk putera2 yang mmg suke makan ayam goreng.klu mata dia orang tengah kuyu-kuyu ngantuk gitu... bila nampak jew.. ayam goreng mesti mata terbuka luas...berebut nak drumstik ler..wing ler...ade-ade jer yang nak d rebut nyer...hihihi..

Alhamdulillah..abiss licin ayam goreng ngan daging beriani...makan ngan nasi putih jew..Sonang kije boleh terus membasuh n mengemas dapur sebelum solat subuh...hikhikhik..Slalu nyer selepas sahur teman x tido coz menguruskan 3 putera teman tu..nak ke skoolah pulak..bimbang nanti ada yang tertinggal bas skoolah n x g kije..hihihi
meh ler layannzz... resepi ayam goreng mamak yang x semamak mana pong...

tengok tu... x senonoh betoi... mak bedah nih... sampai tercokeng wing ayam tu...nak wat camna... x perasan... hahaha

macam ayam nak belagee jew... sabo jer lah...

Bahan-Bahan :-)
  • 6-8 ketul ayam - ikut keperluan masing2
  • 6 ulas bawang putih *
  • 2 inci halia *
  • 1 sudu besar cili serbuk babas
  • 1 sudu serbuk lada putih
  • 1 sudu tepung jagung
  • 1 sudu tepung kek
  • 1 biji putih telur
  • 2 sudu tairu atau plain yogurt
  • Daun kari - teman x letak pong
  • Bahan perasa secukup nye..
  • Minyak untuk menggoreng secukupnya
Cara-Cara :-
  • Blendkan atau lumatkan bahan2 yang bertanda ( * )
  • Campurkan kesemua bahan2 kecuali ayam ketepikan dulu
  • Gaul dan sebatikan bahan2 agar secukup rasa..
  • kemudian letakan ayam dan sebatikan - perap selama 1 jam
  • Selalu nyer teman akan buat lebih rempah2 ayam tu.. dan simpan dalam esbox klu nak guna lain kali senang jew... dah ada..
  • Goreng ayam sampai masak.. dah siap dan boleh di hidangkan...

Daging Masak Beriani - My Style

Sebenor nyer.... daging masak beriani nie teman buatkan untuk bersahur.. mmg agak renyah sikit...tapi demi my hb ngan putera2 teman tu..eleehh...ye ler tu.. kenalah teman merajinkan diri menyiapkan masakkan beriani nie sebelum masuk tido... zzzzz

Waktu sahur nie mmg suasana nye.. agak muram... klu si bongsu tu... alahaii..siap bersila lentuk atas kerusi..isk..isk..iskss.. jadik terpaksa lah pakar motivasi memberi kata2 semangat supaya si bongsu nie tersedar dari mimpi... nak tau siapa pakar motivasi tu... siapa lagi bonda nyer ler...hahaha... apa apa ajer lah... meh... layanzz resepi yang tengah rajin teman menaip nie...

Juadah bersahur... daging masak beriani ngan ayam goreng mamak..

tengok tuuu... dah abisss

Bahan-Bahan :-
  • 1/2 atau 1 kilo daging - (potong 2.5 sm persegi)
  • 1 tin tomato puri
  • 2 sudu besar rempah beriani
  • 1 sudu besar lada sulah
  • 2 biji bawang besar *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
  • 5 biji lada hijau - 3 biji blend * 2 biji lagi untuk hiasan
  • 1 cawan susu cair di campur ngan jus 1 biji limau nipis untuk tairu
  • 3 biji badam *
  • 3 biji buah gajus *
  • Sedikit kismis
  • Minyak masak secukup nye
  • 1 sudu kecil minyak sapi
  • Bahan perasa
  • 1 tangkai daun ketumbar
  • Bawang goreng klu sukee - teman x letak pong
Cara-Cara :-
  • Yang bertanda ( * ) blendkan semua bahan yang bertanda
  • Daging potong dan bersihkan tos hingga air nya kering
  • Campurkan bahan2 yang d blend dengan rempah beriani dan lada sulah sebatikan dan perapkan bersama daging selama 1/2 jam atau 1 jam
  • Campurkan minyak sapi ngan minyak masak dalam periuk dan panaskan
  • Masukkan daging yang telah di perap tadi... masak dengan api yang sederhana hingga daging empuk.. pastu baru masukkan tomato puree,tairuu n kismis
  • Akhir skali baru letak cili hijau yang di patah2 kan jew.. 1 tangkai daun ketumbar
  • bahan perasa secukup rasa..
  • Sedap dimakan ngan Nasi putih atau ngan roti..

Monday, August 16, 2010

Agar-agar Lumut

Assalamualaikum....n salam sejahtera semua... hari nie terasa teramatlah mengantuk nyer... udah berpuluh-puluh kali terkuap-kuap mulut teman nih.....astaghfirullahalazimm..
Klu ikutkan hati nak menaip n3 nie pong....adeehh maleess nyerlah...

Ok meh.. ler kita layan resepi pemanis mulut yang teman buat nih... layannzz....


Bahan-Bahan :-)

  • 1/2 bahagian agar2 tali - basuh dan toskan
  • 4 cawan air
  • 1 keping gula melaka (gula kerek Tganu)
  • 1 cawan santan
  • 2 biji telur
  • seubit garam
Cara-Cara :-
  • Masak agar2 ngan air sehingga agar agar larut
  • masukkan gula n kacau sebati sehingga gula tu.. larut - tapiskan
  • Kepuk santan ngan telur dan letakkan secubit garam setelah sebati masukkan kedalam adunan agar agar tadi..
  • masak campuran agar agar nie sehingga mendidih dan kelihatan seperti lumut yang terapung... matikan api
  • Tuang kedalam acuan yang sesuai - acuan yang teman gunakan dapat dalam 14 bekas...

Kurma Ooo... Kurma

Untuk n3 nie saje jew... teman nak tayangkan oleh2 yang teman dapat dari Telekom Malaysia dan sahabat2 sepejabat... terima kasih semua... nampak nyer untuk 2 minggu pertama pose nie... teman sekluarga makan kurma nie ajer la.... hihihi

Sunday, August 15, 2010

Nasi Ayam Sempoi..


Assalamualaikum... n salam sejahtera smua... harap2 semua nyer sihat sejahtera blake... ok n3 kali nie teman nak share resepi berbuka puasa hari yang ke 3 kemarin... teman masak nasi ayam sempoi jew... coz ada dua tiga benda yang x lengkap... papon putera2 teman sukee sangat... alhamdulillah... masak untuk skali makan jew... x nak membazir.. meh ler layannzz resepi nih...



merah nyerrr... makngah sos cili tu....



Untuk air rebusan ayam.
  • 1/2 atau 1 ekor ayam
  • 2 inci halia - ketukkan jew..
  • 3 ulas bawang putih - ketukkan jew..
  • Air secukup nya untuk nasi dan Sup
Cara-Cara :-
  • Rebus ayam dengan semua bahan sehingga ayam masak.
  • Toskan ayam dan ketepikan.

Untuk Nasi :-
  • 2 Mug beras wangi - basuh n toskan
  • 2 1/2 air rebusan ayam
  • Rempah tumis - kulit kayu manis,bunga lawang,pelaga
  • 1 biji bawang besar - mayang
  • 1 inci halia - mayang
  • Minyak zaitun secukup nye..
  • 1 sudu besar planta
  • garam

Cara-Cara :-
  • Panaskan planta + minyak zaitun
  • Tumiskan rempah,bawang dan halia hingga terbit aroma nye..
  • Masukkan air rebusan ayam secukup nya
  • Setelah air mendidih masukkan beras
  • Pindahkan smuanya kedalam price cooker - masak seperti biasa
Untuk Sup
  • Guna air rebusan ayam tadi - dalam 2 Mug
  • sedikit Ayam bahagian kepak atau tulang
  • 2 inci halia yang dlm rebusan tadi
  • 3 ulas bawang putih
  • Teman guna 1 sup punjut
  • Sedikit daun Sup dan daun Leek
  • bahan perasa secukup nye...
Cara-Cara :-
  • Rebus semula semua bahan sehingga ayam masak.
  • Bila dah masak masukkan daun sup,bawang goring dan sedikit daun leek.

Untuk sos Cili
  • 3-4 biji lada merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 biji buah tomato *
  • 2 sudu sos cili *
  • Jus limau nipis secukup rasa
  • 1 sudu gula
  • Bahan perasa secukup rasa
  • sedikit minyak bijan
Cara-Cara :-
  • Blendkan smua bahan2 yang bertanda *.
  • masak dengan api yang sederhana hingga kuah agak2 pekat
  • Akhir sekali baru letakkan bahan perasa secukup rasa..
Untuk sos Hitam@Kicap
  • 3 sudu besar kicap manis
  • 1/2 mug air rebusan ayam
  • sedikit minyak bijan
  • bahan perasa secukup nya..
-> Campurkan kesemua bahan. Rasa secukup rasa dan ketepikan

Untuk Ayam
  • Ayam rebusan tadi
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar kicap
  • 1-2 sudu besar madu
  • 1 sudu besar minyak bijan
Cara-Cara :-
  • Campurkan semua bahan dan perapkan 1 jam.
  • Goreng ayam tadi agak2 kehitam-hitaman jangan terlalu lama nanti hangus pulak
  • Klu sukee nak grill pon boleh
  • Ikut selera masing2...
  • Hidangkan nasi ayam dengan sup dan sos tadi.. tapi teman x buat sos kicap.
  • Hiasan merangkap ulaman yang teman ade.. cuma timun dan tomato jew..

Friday, August 13, 2010

Sup Tulang + Daging


Untuk bersahur hari yang ketiga berpuasa teman buatkan sup tulang + daging... coz my hb ngan putera putera teman nak makan nasi juge waktu bersahur... teman cuma makan sup ngan roti bakar n segelas susu...Putera ke6 cuma makan kokocrunch ngan susu jew..

Meh... tengok resepi sup sempoi yang teman buat untuk bersahur...

tengok tu... pemalas nyerrr lah... beso2 ubi tu...ngan daun sup...

Alahaii... tersalah letak dalam mangkuk kecik.. isk..iskss..

Bahan-Bahan :-
  • 1/2 kilo tulang + daging
  • 3 biji kentang
  • 4 biji bawang merah *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 6-7 biji cili padi hijau *
  • 1 cm halia *
  • 2 sudu rempah Sup + rempah kurma *
  • kulit kayu manis n bunga lawang untuk menumis
  • Sedikit minyak
  • Bahan perasa secukup nye..
Bertanda * blendkan hingga lumat

Cara-Cara :-
  • Tumiskan kulit kayu manis + bunga lawang pastu masukan rempah2 yang telah di blen tadi... masak hingga rempah tadi berbau wangi... baru letakkan air secukup nye...
  • Pastu masukkan tulang + daging, reneh sehingga daging lembut..
  • Letakkan bahan perasa secukup rasa... mengikut kesesuaian masing-masing
  • Akhir skali baru letakkan ubi kentang.
  • Setelah masak letakkan didalam mangkuk dan klu suke boleh letakan bawang goreng dan daun sup...
  • Tersedia untuk di nyiruuuppp... hihihi...

Pajeri Terung + Udang


Assalammualaikum.... salam sejahtera buat pengunjung teman yang setia... juga buat putera puteri teman walau di mana kalian berada smoga sentiasa sihat dan tabah dalam menjalani ibadah berpuasa.... Hari nie Jumaat.. Tganu bercuti mingguan alhamdulillah seawal subuh selepas waktu sahur my hb ngan putera2 teman pergi ke surau... coz setiap hari selepas solat subuh sepanjang bulan Ramadhan nie mmg ada taskirah pagi oleh ustaz yang di datang khas oleh pihak MAIDAM Tganu...

Atas permintaan Puteri teman yang dok nun.. di Bintulu Sarawak... untuk hari kedua berbuka kat umah..... teman buat masak yang biasa-biasa jew... klu kat umah teman nih.. setiap kali berbuka my hb ngan putera-putera suka makan nasi ngan apa ape jew.. lauk yang ada x menjadi masaalah... alhamdulillah.. cuma yang pening cikit waktu sahur...hikhikhik papong meh ler kita layanzzz resepi hari kedua berbuka kat umah teman nih...




Bahan-Bahan :-)
  • 7-8 ekor udang basah
  • 4 butir terung bulat
  • 1 peket santan (RM1.00)
  • 2 peket kecil rempah babas daging
  • 5 biji bawang merah *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 1 sudu besar kerisik
  • Sedikit kulit kayu manis
  • Minyak untuk menumis
Bertanda * blenkan

Cara-Cara :-
  • Tumiskan bawang merah + bawang putih yang telah di blend lumat ngan kulit kayu manis hingga berbau wangi.
  • Campurkan rempah babas ngan kerisik sebatikan ngan sedikit air (agak2 sendiri)
  • Masukkan campuran rempah kedalam tumisan tadi... masak dengan api yang sederhana sehingga pecah minyak (hingga rempah tu... betul2 masak) dan sentiasa kacau supaya x hangit.
  • Masukkan terung ngan udang dan sebatikan sekejap.. kemudian baru masukkan santan bersama air secukup nye...
  • Letakkan bahan perasa mengikut selera masing-masing...
  • Teman letakkan sedikit gula Melaka - sedikit jew...
  • Makan bersama nasi puteh panas2 berlaukkan ikan kering mambai...
  • fuhhh berasap..

Pajeri Terung + Udang nie... mmg my febret....hikhikhik

Thursday, August 12, 2010

Duku Tganu mmg bestss..


"Duku Tganu" skarang nie mmg tengah melambak lambak pelbagai jenis buah2an kat Tganu... durian,rambutan,manggis,pulasan dan yang paling bestss dah tentu ler... buah duku. Sebenor nye... buah duku tganu nie mmg manisss gituuu..

Tahun nie pulak musim Duku sama ngan bulan Ramadhan... jadi x der harga ler.. buah Duku Tganu nie... sian kat orang2 yang ada dusun Duku coz harga Duku skarang RM1.00 sekilo jew... yang teman tayang dalam blog nie... buah duku pemberian kawan sepejabat yang kata nyer lapan pokok duku nyer kat kampung menjadi blake... alhamdulillah.. rohmat nyer.... teman sukee sangat buah duku nih.... tqtqtq ZS...
Layanzzz jew... gambo2 buah duku yang teman shoot nih... jangan teliur udah ler..yerk!!


Buah Duku Tganu yang maniss muluss gituu....hihihi

Bukan langsat tau... nie buah duku.. kat Tganu jew.. yang ade..

Klu dulu.... kampung Belada dan kampung serada mmg popular ngan buah duku nyer yang spesis duku nyer x der kat kampung lain.... ini crita yang teman dengo..
(hikayat Tganu lama..hihihi )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...